Wednesday, September 7, 2011

Resipi Pie Daging

Assalamualaikum..

Entry dulu-dulu aku ada janji nak bagi resipi pie dagingkan? Tapi sampai sekarang janji belum lagi aku tunai2 kan.. Raya ke 3 haritu Ppink n husband dia datang beraya dekat kampung aku..Fendi orang Kelantan yang membesar dekat Pahang..Tahun ni diorang beraya dekat rumah aku.. Nasib baik lah si fendi tu kaki jalan jugak.. Kalau nak harapkan Ppink si anti sosial? Penat aku memujuk taknak gak dia datang..Dan, akhirnya, sampai jugak diorang kat rumah nenek aku..hehe

Kebetulan memang dah plan nak masak pie daging dekat kampung.. Aku pun bagilah diorang makan.. Memang rezeki diorang..Diorang kata sedap! Yey! N Ppink nak resipi.. Haritu aku bagitau dah resipinya.. Tapi  kompem.. Dia mesti lupa.. Ok, Pink.. Nah amek resipi ni.. Jangan tak buat pulak.. hehe..Kepada yang lain jugak.. =)


Wajah Pie Daging

Oh ye.. Pie daging aku ni, bukan lah yang macam dekat kedai2 tu.. bertepung bagaikan.. Aku tak buat tepung dia, so, bila nak makan, kene amek pakai sudu.. =p

Ini resipinya....


Lapisan pertama– Pasta spiral
Air panas mendidih
Spiral pasta
Garam

Lapisan kedua– Daging Sos Tomato
Mentega – cukup-cukup untuk menumis daging dan bawang. Jangan banyak-banyak.
Bawang besar dipotong dadu 
Daging kisar 1 kg – awal-awal lagi dah rebus..so masak kejap je nanti
Sos tomato  – satu botol besar.
Sos cili - tak sebanyak sos tomato (setengah botol)




Lada hitam biji yang ditumbuk
Oregano – mesti letak penyedapkan resepi ni.
*garam dan gula tidak diperlukan sebab sos tomato tu dah sedap dah.

Lapisan ketiga – Kentang Lenyek
Kentang 2 kg – rebus dan lenyekkan.
Mentega satu bata – cairkan
Susu segar 1L
Garam



Lada hitam kisar
(aku tak reti nak bagitau ukuran yang sebenar korang ubah la bagi rasa sebijik macam mash potato kfc tu ye)

Lapisan keempat – Cheddar Cheese lebih kurang 12 keping.

Selepas siap semua bahan di atas, masukkan ke dalam bekas yang sesuai, ikut selera korang.

Kemudian bakar di dalam ketuhar. Takpun microwave. Terpulang. Suhu, terpulang. Masa, terpulang. Pasal aku pun tak tahu. Yang penting apabila aku bakar, aku tengok cheese. Kalau dah hangus kehitam-hitaman sikit, itu tandanya sudah boleh mkn. Tapi, aku selalu buat tutup dengan aluminium foil.. Cheese takkan hangus tapi akan mencair...Sedapnyeee!!!(ok, aku tengah pusa..kawal diri)



Kat bawah ni gambar-gambar yang aku tangkap di sekitar pembikinan pie daging...





Bahan-bahan asas..
Kentang lenyek..





Daging Sos Tomato
Melapis lapiskan bahan yang dah siap..
Acara meletak cheese..Letak sampai tak nampak kentang..
Tutup dengan aluminium foil..


Bakar sampai cheese chair... 

Series..Sangat sedap.. Terima kasih kepada officemate aku yang ajar makanan sesedap ini.. Korang mesti cuba.. Buat je banyak2..Lepas tu frozenkan.. Bila-bila orang nak, bakar je dalam oven.. Yumm Yumm.. 


nota kaki : Jangan tanya kenapa aku dah gemok balik...

7 comments:

  1. hehehehehe
    TQ Nas..Dah bertahun aku tggu resepi nih...aku akn buat..tp bl tu xyah tanye la..
    Ermm..Nas dh gemuk???Kurus je aku tgk...(Adakah sbb mase aku jmpe tu dia pakai jubah hitam????hehehhe)...Abaikan je keluhan Nasrina tu..Dia kurus sebenarnye!!!!!

    Nota Tangan:Aku dah bli oregano tuh...Excited..Jmpe je trus bli..Pastu blur xtau nk buat ape..hehehhe..Pie Daging ni mmg cdp...Jom kita cuba!!!

    From Pinky yang dah pandai bersosial =) hehehehhe

    ReplyDelete
  2. kak ppink!nak duit raye rm50 yg besar tu..sampai hati x bg kt abah suruh pas kan kt baby kan :'(

    ReplyDelete
  3. hahahaha..
    tu la..nyorok lg..kn dah x dpt...thn dpn ok x???heheheh

    P****

    ReplyDelete
  4. ppink!!!cuba tau tau..ngee..ohh yee..jgn lupe tugas ko kat sane.. cari yang ehem ehem tau..haha

    ReplyDelete
  5. ehhhhhhhhh! ni yg pie anya buat utk maze dulu ek?
    *mencatit resipi dgn gigih*

    (tp bile nk buat nyaaa?)

    ReplyDelete
  6. tukar la pulak..sebelum raya sebok buat kuih..lepas raya buat la pie daging pulak... pastu..bg I makan..nyum nyum

    ReplyDelete
  7. ni portion brp org mkn? byk gler, tak main gram2 dah..botol trus haha.
    lame dah nk mintak kat kau, tp asyik lupo je hehe

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails