Monday, July 15, 2013

Ketam Masak Cili Bertelur

Assalamualaikum.

Ada satu entry yang aku tak buat dulu. Entry hari ketiga dekat Penang. Entry hari pertama, hari kedua dah buat dah. Tapi malas lah nak sambung. Dah lama sangat.Hehe.. Aku nak cerita pasal makanan yang sangat sedap kitorang makan malam tu. Kitorang pergi makan ikan bakar. Idrus Ikan Bakar. Memang terbaik. Semua makanan laut dia segar segar. 

 

 Time aku pergi sana, aku tengah mengandung 4 bulan. Memang masa tu apa aku nak, semua famili aku oder je. Aku nak makan ketam. Sepinggan besar tu, aku paling banyak makan. Memang sangat sedap..Kihkih

 Nilah ketam yang aku makan haritu..Nampak pun dah tau sedapkan?

Tiba tiba semalam, teringin lagi nak makan ketam. Jadi, request dekat Shahril untuk beli ketam dekat pasar tani. Sambil sambil tu duk la pikir apa la resipi ketam yang aku makan kat penang tu agaknya. Apa bahan bahannya. Kompem la aku tak tererkan..Huhu.. Jadi, search je lah kat internet. Amek sana sikit, amek sini. Kebetulan Ketuk-ketuk Ramadhan semalam Shiela Rusly tunjuk cara masak ketam black pepper. Cilok idea sikit. Tapi masa search internet, yang lebih menyelerakan aku adalah ketam belada yang digaul dengan telur... Jadi, aku buat keputusan nak masak Ketam Masak Cili Bertelur. Tiba-tiba Ketuk- ketuk Ramadhan harini jemput Memey, dia masak masakan yang sama...Hehe..

Ok.. Ni resipi yang aku buat semalam. Resipi cuba jaya. Tapi aku bagitau bahan je eh.. Aku main hentam je lah banyak mana setiap bahan tu.. Huhu.. Tapi, yang aku tau, setiap masakan kalau lebihkan bawang dengan bawang putih adalah sangat sedap hasilnya nanti.. ^_^

Bahan bahan

Mentega
Ketam
Air rebusan ketam (sok ketam)
Cili kering dan cili merah
Bawang besar
Bawang putih
Halia
Limau nipis
Cili sos
Telur
Daun kari ( taknak pun takpe)
Garam
Gula

Cara cara

1. Mula mula rebus ketam tu dulu sebab kita nak guna air rebusan tu nanti. Aku pilih untuk rebus. bukan goreng ketam ni sebab ketam, kalau kita goreng rasa macam tak puas makan isi dia nanti.

2. Blend halus cili kering, cili merah, bawang,bawang putih dan halia. Tumiskan. Aku tumis dengan mentega. Nak bagi rasa lemak masin.

3. Masukkan stok ketam. Lagi banyak lagi sedap.

4. Bila dah nampak masak bahan bahan yang kita tumis tu, perah sikit limau nipis, masukkan gulla dan garam.

5. Masukkan cili sos.

6. Masukkan telur. Kacau bagi sama rata.

7. Masukkan ketam.

8. Masukkan daun kari. Yang ni, taknak pun takpe. Aku saje je masukkan konon nak bagi rasa lain sikit. Hehe

9. Siap! Amek gambar..Hehe..


Ok, itulah resipi masakan ketam aku. Hehe... Rasa dia? Alhamdulillah.. Walaupun first time buat n tak dapat nak rasa sebab puasa, boleh tahan sedap jugak. Masa makan tu Shahril kata "Sedaplah habuk-habuk dia ni.. " Habuk??Habuk pon habuk lah.. Janji aku dengar perkataan sedap dekat depan tu.. Haha! Siap dia tanya aku resipi.Shahril tak tolong masak.Kena jaga Aisyah.Tapi, bahan-bahan yang nak diblend, cuci ketam, rebus ketam. Semua dia yang buat. Aku tinggal nak masak bagi jadi je. So, dia tak tau apa aku masuk dalam kuali tu. Kihkih..





Yeeeee... Aku tau rupa tak sama macam ketam yang aku makan dekat Penang tu.  Tapi jadilah menghilangkan ngidam aku nih..Hehe. Apsal tak sharp gambar nih? Adehh..


Ok..Sekian...Maaf jika membuatkan korang terliur di Bulan Ramadhan ni..Huhu...

 Selamat Mencuba ^_^v
 

7 comments:

  1. Hehe,mmg arini plan nk uat ketam resepi ketuk2 ramadhan. =)

    ReplyDelete
  2. Sedapnya.. Faveret saya guna telur masin.. Terliur tengok gambar.. Hehe..

    ReplyDelete
  3. Kata dalam resepi ini masukkan Stok Ketam yakni Air Rebusan Ketam akan tetapi setelah hidangan siap mengapa tidak berkuah ye . Maaf sekadar nak tahu resepi ini dengan tepat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. letak sikit je..nak rasa telur tu rasa ketam. Jangan letak banyak nanti jadi berkuah.. ^_^

      Delete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails