Thursday, June 17, 2010

Pengalaman Di Kota Suci Makkah 3

Assalamualaikum.. Harini aku nak cerita tentang aktiviti ziarah sewaktu dekat Makkah..Aku bercerita sambil kita tengok gambar ye..

Ini bas kitorang sepanjang 13 hari dari aktiviti ziarah dekat Makkah dan Madinah...Condition bas yang sangat selesa..Siap ada peti ais lagi..Alhamdulillah, kitorang diberi peluang untuk sama-sama dengan ahli rombongan yang sporting dan tak lokek berkongsi makanan yang diorang beli dan sentiasa bagi semangat di antara satu sama lain untuk tingkatkan mutu dan memperbanyakkan ibadah..
Ini sewaktu kitorang melintasi jalan yang nampak Jabal Nur@ Bukit Nur yang terletaknya Gua Hira' dipuncak bukit tu.. Gua Hira' adalah gua dimana Rasulullah s.a.w menerima wahyu yang pertama iaitu surah Iqra. Kitorang tak panjat sebab memerlukan separuh hari jugak untuk panjat bukit yang tinggi tu.. Tapi ada juga ahli rombongan kitorang yang pergi naik dihari yang lain untuk ziarah Gua Hira' tu.. Kitorang satu famili tak naik sebab nak kumpul kekuatan buat umrah..Takut kalau naik nanti lutut masing-masing dah semput..hee

Yang ini pulak Jabal Thur yang terletaknya Gua Thur. Gua Thur ni adalah gua yang Rasulullah s.a.w dan Abu Bakar r.a bersembunyi dari kaum kafir quraisy sewaktu mula-mula nak berhijrah ke Madinah..Subhanallah..Tinggi sangat bukit ni..Lagi tinggi dari Jabal Nur..Terbayang macamana Rasulullah berjuang untuk agama Allah..Kitorang naik bas untuk pergi Madinah, yang dah sedia highway yang cantik tu pun makan masa 8 jam.. Terbayang kesusahan Rasulullah...Terkenang diri sendiri yang tak mengenang budi T_T Kawan-kawan..Jangan lupa ye..Kita kena selalu hadiahkan selawat salam untuk Rasul kita.. Subhanallah...Alhamdulillah..

Yang ini pulak dekat Jabal Rahmah.Terletak dekat Padang Arafah. Jabal Rahmah ni, tempat pertemuan nenek moyang kita iaitu Nabi Adam a.s dan Hawa setelah beratus tahun dipisahkan oleh Allah setelah dikeluarkan dari syurga. Bukit ni juga dikenali sebagai Jabal Jodoh. Insyaallah, siapa-siapa yang berdoa dekat sini, siapa yang bujang dipermudahkan jodohnya..Siapa yang sudah berkahwin, dipanjangkan jodohnya..Insyaallah.. Alhamdulillah, aku diberi peluang naik dan berdoa untuk diri sendiri, keluarga dan kawan-kawan.. ^_^

Depan Muzium
Depan Telaga Zam Zam dulu-dulu (tahun tak ingat..)
Depan Pintu Kaabah dulu-dulu jugak

Ini sewaktu kitorang pergi melawat Muzium untuk Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Tapi tak perasan pulak sejarah Masjid Nabawinya..Mungkin dia tutup bahagian tu..Sekejap je dapat masuk..Tengok-tengok, n baca sikit-sikit.Tangkap gambar n keluar. Tempat ni dikawal rapi. Kenapa?Wallahualam..

Lepas tu, kitorang ke ladang unta..Aktiviti di ladang unta?Apa lagi..Rasa susu unta la..Mutawir kitorang cakap, unta ni adalah binatang yang paling sabar..Banyak-banyakkan minum susu unta atau daging unta untuk tingkatkan kesabaran...


Aku minum susu unta..Nyum nyum!Aku tak suka susu..Tapi oleh sebab nak jugak rasa..Terpaksa memberanikan diri cuba jugak..Fresh lagi..Panas-panas orang tu baru perah..Emm..Rasa dia? Macam aiskrim Magnolia..hee..Yang fresh ni je la aku minum..Yang kitorang beli botol tu..Aku tak sentuh langsung..takut..huhu..

Okei..Sekian sahaja ziarah di Kota Suci Makkah.. ^_^ Dekat atas ni, burung-burung merpati yang banyak dekat depan Masjidil Haram..Yang ajaib nya?Subhanallah..Sepanjang jalan takde tahi burung..Terbang laju-laju atas kepala kita..Alhamdulillah..Still bersih tanpa najis burung ^_^ Subhanallah..

Dan yang terakhir sekali...Gambar dekat bawah ni aku ambik masa baru je selesai buat umrah yang ke 3.. Baru je dapat tempat duduk dekat tingkat atas, kakak sedara aku tunjuk sorang ni..aku pun ambik gambar curi-curi..Hee..Sori ye kepada tuan punya gambar.. Muka dia?Licin gileee...Air muka dia?Kompem la air muka sedih..Tapi tenang.. Dia mencari kekuatan di Rumah Allah...Kita sama-samalah doakan dia supaya diberi kekuatan iman ye... Insyaallah... ^_^



Nota kaki:Lepas ni entry dekat Madinah..Insyaallah...

5 comments:

  1. bestnye...teringin nak gi sane gak...subhanallah

    ReplyDelete
  2. pembetulan ye yang...bukan surah iqra' tapi surah al alaq'..tapi dlmnye bacaan mmg iqra'...

    ReplyDelete
  3. eh iye la..baek..nanti akan ditukau.. =p

    ReplyDelete
  4. raihanah88@yahoo.co.ukJuly 6, 2010 at 11:39 AM

    Salam Persaudaraan & Perkenalan
    Entry yang menarik kerana berkisar perjalanan ke Tanah Suci.
    Tahniah. Terima kasih...

    ReplyDelete
  5. Raihanah
    Salam persaudaraan jugak..^_^ Alhamdulillah..Terima kasih.. ^_^

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails