Saturday, March 9, 2013

Resipi Telur Bistik

Assalamualaikum...

Entry ni untuk cik mek molek Siti Aziz dan kepada sape sape yang suka telur bistik yang nyum nyum nyum....Haritu aku tunjuk gambar yang dah jadi je..Malas nak tulis resipi.. Cik mek mintak baru nak tulis...kihkih...

Resipi ni mudah jah.... Bak kata adik aku, bahan masak aku untuk semua lauk sama je...

Ok, ini resipinya...

Bahan untuk telur

Isi ayam sikit dipotong dadu...
Telur

Bahan untuk kuah

Cili merah dipotong @ cili kering blend (ikut suka)
Bawang putih (diketuk, dan dipotong)
Bawang holand(potong panjang)
Cili sos 3 sudu
Tomato sos 2 sudu
Sos tiram 1 sudu
Garam
Nenas (potong dadu)
Tomato (potong dadu)
Timun (potong dadu)

Ok, untuk telur, sekalikan dengan isi ayam, n goreng....Lalu ketepikan... (Api biar sederhana je..takut telur dah masak isi belum...isi ayam kalau boleh biar tengah tengah telur tu...)

Untuk kuah, goreng dulu bawang putih sampai naik bau... Masukkan cili...Goreng sampai masak, lepas tu masukkan semua sos yang dah aku senaraikan tu... Aku tulis tu secara nisbah nya lah..kalau rasa ade yang terkurang sana sini, pepandai tambah sendiri ye..hehe... Lepas tu masukkan bawang holand.

Masukkan garam dan timun dan tomato... Haaa...bahan bahan nilah yang memasamkan dan memaniskan telur bisik ni...Jangan lupa masukkan garam yee...dengan gula sikit...Pembalance rasa...

Okei...dah siap, tuang kan atas telur tadi... Tadaaaaa...dah siap....

Makan dengan tomyam...Alahaiiii...sodapnyo..... Siti, jangan lupo buat ye... Ntah ntah lagi sedap dari Kak Nas buat..hehe...


Sekian.... Dari mak buyung... :)









5 comments:

  1. mak buyung shopping kt butik coach....hehe...
    Bru nmpk gmba ade perut...perut je kedepan...yg lain maintain...heehuu...
    Byk shopping tu :P

    ReplyDelete
  2. Wah...nanti ct buat...n upload gambo!!! thanks kak nak....

    tapi yang paling seperais....

    MAK BUYUNG!!! WAAA... tahniah kak nas... jaga kesihatan tue.... :)

    ReplyDelete
  3. Ili
    Bukan shopping kat coach pon...tangkap gambau je..kehkeh... Ni kat klcc ada baby fair aritu.hehe

    ReplyDelete
  4. Siti

    Jangan lupa buat tau...kalau tak sodap sori...hehe... Haah tgh jd mak buyung.hehe..insyaallah..tenkiu2..hehe

    ReplyDelete
  5. telur bistik lauk fav akak tq dik share resepi

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails