Monday, March 30, 2009

Nasib baik bole bernyawa lagi..

Assalamualaikum...

Fuuhhhh...Cuak gile aku..ingat blog aku nih xkan bernyawa dah...
aku la..ntah ape2 yg aku tekan..smpai semua setting lari..Cuma semata mata,aku nk cari,kat mana nak edit setting utk allow comment..sebab ramai ckp xleh komen kt blog aku..Adoii..

Alhamdulillah..berjaya!!! \0/ (mujur kt opis kom laju..kejap je dh setel...) ^_^
Tapi layout hampeh la dulu..xpe la..janji leh bace..nak cari leyout cantik2 kat opis ni..mcm x baik la pulak..keje nasrina,keje!!!!!

ok...kerja dgn tenang arini..esok nak g Perak...Ade site visit..(akhernyeee)..Lagi satu,sambil menyelam minum air.. nak tgk bendera ijau byk2..heheee... ^_^

Wednesday, March 25, 2009

Jalan jalan...

hehe...jap lg nk g jalan...balik dr opis..member jemput...yeyy!!! ^_^

Tapiiiiii...

nak g mane ek???


Takde idea..huhu....

Tuesday, March 24, 2009

Hidupkan waktu malam

Senang ke bangun malam?semata mata utk solat?
Mampu ke kita bangun?Campakkan kain selimut..semata mata utk solat?
Mampu ke kita tinggalkan bantal dan tilam empuk kita utk sujud kepada Allah,tuhan yg memberi rezeki kepada kita?Rezeki yang kita tercari cari setelah kita bangun dari tidur nanti?

Ya Allah aku memohon kekuatan dari Mu..Agar dpt menguatkan hati,mata,dan badan yg Kau pinjamkan kepada ku ini..Untuk diperhambakan utk Mu,Ya Allah...Agar aku peroleh rahmat dan berkat dengan izin Mu...

Solat Paling Afdhal Setelah Solat Fardhu

"Solat yang paling afdhal setelah solat wajib adalah qiyamullail (tahajjud)." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Waktu Mustajabnya Doa

Rasulullah sollallahu 'alaihi wasallam ; "Sesungguhnya dari sebahagian malam itu ada satu waktu yang tidak menyamai kebaikannya bagi seorang muslim untuk memohonkan sesuatu yang baik kepada Allah ta'ala, melainkan Allah pasti akan mengabulkannya. Demikian itu ada pada setiap malam." (HR Muslim)

Ibadah Ahli Syurga

Firman Allah lagi dalam surah as Sajdah, ayat ke-16 dan 17 bermaksud: “Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya dan mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, bahkan mereka menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka. "

Orang-orang yang bertaqwa itu sedikit sekali tidurnya di waktu malam. Di waktu menjelang fajar pagi, mereka itu berdoa memohonkan pengampunan dan dari sebahagian hartanya dijadikan hak yang diberikan pada yang meminta dan yang kekurangan." [Surah Az-Dzaariyaat: 17-19]

Rasulullah sollallahu 'alaihi wasallam ; "Hendaklah kamu semua menetapi solat malam, sebab yang demikian itu adalah perilaku orang-orang yang soleh sebelum kamu." (HR Tirmidzi)

Dari Abdullah bin Salam r.a bahawasanya Rasulullah sollallahu 'alaihi wasallam bersabda;"Hai sekalian manusia, ratakanlah salam, berikanlah makanan, bersolatlah di waktu malam sedang para manusia sedang tidur, maka engkau semua akan dapat memasuki syurga dengan selamat." (HR Tirmidzi).

Bagaimana mudah utk bangun solat malam???

Petua dari Imam Al-Ghazali...

1. Makan malam yang sedikit sekadar alas perut supaya tidak lapar. Jika kita makan malam yang banyak ianya akan menyebabkan kita cepat mengantuk dan susah bangun dari tidur, sudah tentu kita akan terlebih tidur pula.

2. Jangan tinggalkan tidur qailulah di siang hari.

3. Mengetahui dan menginsafi benar-benar keutamaan solat malam dengan mentadabburi selalu ayat-ayat Qur’an dan hadis-hadis serta kisah-kisah salafussoleh berkenaan dengan bangun malam.

4. Meningkatkan rasa cinta kepada Allah, rasa cinta yang sebenar-benarnya. Istiqamah dalam beribadah di waktu malam itu merupakan anugerah yang Allah berikan kepada kekasih-kekasih-Nya. Bersihkanlah diri dan hati daripada unsur-unsur syirik baik yang nyata atau yang tersembunyi, dan peliharalah ibadah sebelumnya, sesungguhnya seseorang yang berat beban dosanya dari amalan yang dilakukan sebelum tidurnya itu pasti memberatkannya untuk bangkit berkhalwah dengan Allah yang Maha Suci di malam hari.

Wallahu'alam bissowab

Saturday, March 21, 2009

I can't let you go...

It's hard to say what i'm thinking right now....I want something which I know I can't get it..But I'm still praying the thing that I want is the best things will be happen in my life..I can't let it simply go without trying...

If I let you go

Day after day Time passed away
And I just can't get you off my mind
Nobody knows, I hide it inside
I keep on searching but I can't find

The courage to show to letting you know
I've never felt so much love before
And once again I'm thinking about
Taking the easy way out

But if I let you go I will never know
What my life would be holding you close to me
Will I ever see you smiling back at me?
How will I know
If I let you go?

Night after night I hear myself say
Why can't this feeling just fade away
There's no one like you
(no one like you)
You speak to my heart (speak to my heart)
It's such a shame we're worlds apart

I'm too shy to ask, I'm too proud to lose
But sooner or later I gotta choose
And once again I'm thinking about
Taking the easy way out

But if I let you go I will never know
What my life would be, holding you close to me
Will I ever see you smiling back at me?
How will I know
if I let you go ?

If I let you go ooooh baby
Ooooooooohhhhh

Once again I'm thinking about
Taking the easy way out
Ooooooooohhhhh

But if I let you go I will never know
What my life would be, holding you close to me
(close to me)
Will I ever see you smiling back at me?
(oh yeah)
How will I know
(if I let you go?)
But if I let you go I will never know
(oh baby)
Will I ever see you smiling back at me?
(oh yeah)
How will I know
if I let you go ?

Wednesday, March 18, 2009

Reward after 1 year ^_^

Assalamualaikum..

Lg bape minit dh nk blk nih..hehe..mentang2 intenet kat ofis dh 24jam..nk try post blog time ofis..Lagi satu.. dpt kom baru!!!\0/ alhamdulillah..lepas sethn keje cni..dpt kom yg mantap..hehe..

Korang xtau..betape seksanye aku ngn kom lame tuh..tp..tetap byk berjasa.. =p
Menyiapkan byk keje utk aku..hehe...

EEhhhhh!!dh 530!!kene blk!!Mak dh tggu kt bawah..Cian lak tggu lame..(ingat anak die wat keje..tp rupenyee... =p)

Esok upload gamba kom baru..hehe..Ehh..lusa..esok x masuk ofis..Gi convention..dengaarrr je..harap2 aku x tdo esok.haha!! Okehh...Jaaa... ^_^

Monday, March 16, 2009

My 1st holiday with FRENS \0/

Assalamualaikum....

Arini cuti keje.. =p rehat sehari...penat baru blk bercuti..hehe... Aku pegi Teluk Cempedak. Saje nak tgk PANTAI.. \0/ Alhamdulillah..flow pergi n balik..elok je.. =)



*Tinggalkan tapak kaki kat sane. =p*

Aku dah pegi dari hari Jumaat..(Amek cuti lagi..) Awal2 pagi dah bertolak dalam pukul 830.. Hujan lebat gile..Tapi aku dgn 2 org kwn aku..redah jugak hujan..sebab nk bg timing cantik je sampai sana...Ni 1st time kitorang nak pegi sana n tanpa peta..kitorang redah je..Tp dgn menggunakan teknologi Google Map dkt hp kwn aku nih...BERJAYA!!! \0/


*Pemandangan Dari dlm bilik...*

Dalam pukul 230 ptg kitorang sampai Hyatt Regency...Check In suite Sea View...mmg cantik gile pemandangan...Subhanallah...Air hijau + biru...Cuaca pon elok..Bestnyee!!!mmg mcm mengalu-alukan kitorang.. =D




*Three of us*

Aktiviti kitorang utk petang tu...MAndi kat swimming pool...Sbb parents kitorang dh pesan..kalau nk pegi..jgn sekali kali pegi tepi pantai...Kitorang yg mmg nk evrything gone smooth x cecah2 pon air laut.. =p Mlm tu pegi jalan2 tepi pantai cari makanan...Ade restoran seafood...Kitorang yg dh kelaparan ni..oder makanan tahap *********.. Kitorang mkn tomyam ayam,telur gonjan ayam,ikan talapia stim,telur bistik,kailan ikam masin,udang goreng tepung total = rm48...\0/ Lepas makan jln2..Keliling tu byk gerai2 org jual cenderamata...Malam2 pun ramai org dtg bawak famili...bercouple2 lagi ramai... (mujur single...kalau x..leh jadi kwsn dating nih!!haha) Kitorang blk bilik pukul 12 mlm...Dah tak larat nk buat ape2..trus TIDO...


*Makan!!!*

Pagi Sabtu..lepas je solat Subuh..trus jalan2 tepi pantai..(janji mak!x cecah air..Errr...lalu tepi jee.... =p) bestnyeeeeeee!!!!! Lepas tu..terjun swimming pool blk..smpi tengahari..hehe...ptg..lepak bilik...sbb nk melapangkan perut utk DINNER... kitorang nk mkn seafood dkt Tanjung Lumpur... =p Yummyyy!!! \0/

Malam tu kitorang oder Tomyam seafood,ikan bakar,udang bakar,ayam pandan,lala masam manis,sotong goreng tepung,kangkung belcan, kerabu sotong..total = Rm90...bebaloi sgt..utk 3 org n potion die byk... =p BAlik..takleh tido..sebab perut penuh sgt...tgk tv..kul 230 baru leh tido...menikmati ari2 last..esok dh kene blk ke alam yg nyata.. isk..isk...

*Errr..makan lg..hehe*


Ahad pagi...hujan lebat yg amat sgt...paras air laut naik..ombak pun kuat..takutnye aku tgk...semalam lepas subuh,waktu mcmni..matahari dh nk naik dh..tp ni gelap je...Emm..dlm pukul 830..hujan tak berenti lg...ombak pun still kuat..tp ramai jugak yg dh turun ke pantai..diorg nk surfing..takutnyee aku tgkkkk...aku xnk jadi saksi kalau diorg mati..aku masuk bilik..tgk tv.. =p

pukul 930..Aku x larat dh nk mengabeskan mase aku sebelom blk dgn duduk je kt bilik..hujan lebat lg kat luar..tp aku x kire!! aku kua..g swimming pool..terjun!!! \0/ Takde beza pun..ujan pun air jugak..hehe...pukul 12 check out..huhu...tapi x balik trus..G marang dulu..cari keropok...Yummy!!!!! \0/ Alang2 dh bole bejalan nih..jalan smpai puas.. =p



Yeyyy!!!Alhamdulillah...Dapat g jalan!!\0/

Sampai umah dlm pukul 10...Tak larat bukak mata dah......ZZzzzZZZZZzzzzz~~

Saturday, March 7, 2009

Kene TAG - About Me -

Kene TAG??sebenanye..aku x paham pun TAG tu ape..hehe..tp Shida tetibe ym aku,ckp aku kene TAG...Err...aku yg blur pun trus tanye panjang lebar TAG tu ape..haha!!Saye budak baru belajar.. =p Bile dah tau..adehh..malas nye nak buat.. =( Tp..oleh sbb die buat name aku Nas Hanim Yang Cute...Aku trus semangat nk buat!!!!!!!!!!!!! \0/

1. List the rules on your blog.

-kene ade perasaan suke nak tau info pasal ISLAM =p

- kene ade perasaan nak tau pasal AKU..haha!!

- kene suke dgr genre NASYID!! (best ape...kalau kene dgn liriknye..leh menginsapkan..=p)

- korang kene join mood aku..kalau post aku bersemangat..korang pun kene bersemangat..kalau aku tengah lengai,lemau,n sadis..Marilah kite bersame2 ke dlm mood tu..kehkeh... ^_^

- sile2 lah ikut rules ni ye.....Ganbatte!!! \0/

2. Share 7 facts about yourself on your blog.

- Jadi org yg pendiam,pemalu n membosankan bile tak kene dgn klik yg sesuai or org yang baru kenal.... Tp jd hyper agresif kalau lepak dgn org yg sekepala...

- Selalu nak berubah jadi org yg baik..Tapi selalu je x berjaye.. =p

-Suka PINK...Suke rame rame.. ^_^

-Susah nak hafal lirik lagu...(percaye tak?suke mcmane pun aku dkt satu2 lagu tu..aku mmg x leh nk hafal penuh...=p)

- Diam bile marah...Kadang2 rase darah naik smpi kepala...Jgn bg aku ckp kalau aku marah..bole tebalik ape je yg ade kt keliling aku...N kalau marah...3 blok kolej boleh dgr suare aku... setuju x aku kene diam? ^_^

-Dulu..kawan(lelaki) aku penah ckp...setinggi tinggi ego die..tinggi lg ego aku...Errrr...(nail biting) TERUK sgt ke aku??

- CHOOSY =p

3. Tell 6 unspectacular quirks of yours.

Quirks tu hape????jap!!tgk kamus...=p menurut kamus apentah aku tgk td...Pembawaan..erk!lantak la..hentam je la...

- Aku tgh angguk mengiyakan..tp x semestinya hati aku setuju....(paham ke??)

- Tak suka satu2 topik yg dibincangkan, dlm mase sesaat aku bole tibe2 tukar topik lain.. =p

- Hati bole berubah tibe2...unexpected... "Hati manusia ade dekat dua jari Allah..Bila2 masa je boleh dibolak balikkan.." Kalau aku teringat ayat ni bile time hati aku tengah x tenang..aku trus besemangat blk.. ^_^

- Tibe boleh naik angin kalau tersentap dgn satu2 ayat... Kalau teringat nk istighfar...cepat la coolnye...

- Dah la 4...maleh nk pikir..haha!

4. Tag 7 people at the end of your post by leaving their names as well as links to their blogs.

Kapten Kanpai!!!

Maze Yang bakal ke PLKN

Fara Aliya (munken kalau salah eja,aku kene sound lg..uhuk uhuk

3 dah la..mcm la aku ramai no kenalan blog2 ni..haha! =p

5. Link the person who tagged you.

Cikgu Kanak2 Shida


Monday, March 2, 2009

Bestnye kalau dpt bercuti....^_^


Bestnye.......kalau dpt duduk tepi pantai...^_^ Lame dh x pegi..last pegi,diploma part 5 x silap..pg PCB kat kelantan...G satu famili..Duduk dkt chalet tepi pantai tu...bestnyee....angin sepoi2...ati pun tenang je...

Bile la dpt pegi lg.....Bukan nk mandi...nak duduk..temenung je tepi pantai tu...hehe...Harap2 ade la rezeki ^_^

Sunday, March 1, 2009

Aku yang hampeh...

Kenapa kita nak..benda yang susah kita nak dapat?Arrggghhh!!!Memang ni la aku..Dari dulu...Benda yang jauh dari aku..Tu la yang aku nampak elok,nmpak baik..Yang ada depan mata,yang memang dah dekat aku..Tak pernah nak hargai pun..Tak pernah nak jaga...Aku macam tak reti nak bersyukur....

Aku tau kenyataan ni..And aku selalu usaha nak buang dari perasaan nak jugak dekat benda nih..Tapi,lagi aku cuba nak buang..Lagi kuat aku nak...Kerasnye hati aku nih...!!!

Kadang2..Aku duduk..befikir...Kalau aku lah diberi rezeki oleh Allah utk aku dpt benda ni...Apa yang dapat aku fikir cuma...KESENGSARAAN....sikit je yang dpt aku fikir KEBAHAGIAAN....tp,kenapa hati aku degil jugak?Nak mencuba jugak?Sebab aku x dapat nk pastikan masa depan aku..Mungkin kesengsaraan yang aku fikir tu..takkan terjadi pun...Ntah la....*sigh*

Yang boleh aku buat dari dulu sampai sekarang..berdoa..supaya Allah bg yg terbaik utk aku..Aku taknak doa bagi la benda ni dekat aku..Sebab aku takut,itu dah istilah menyuruh tuhan bagi ape yg aku nak...Aku takut,kalau aku dpt jugak..Mana tau benda yang aku dpt tu..Satu ujian yg besar utk aku...Wallahualam..

Miskin Harta Kaya Hati...

Ya Allah...Sedihnye rasa baca cerita ni..Orang yang xde harta pun bole menyumbang satu2 nya harta dia tuk jalan Allah..Rasa kecik nye diri ni... =(

Kisah perempuan miskin, lembu tua dan Gaza

Lokasi kisah benar ini berlaku di salah sebuah daerah di Yaman dan ianya terjadi dalam bulan Januari lalu.

Kisah penderitaan dan keperitan yang dilalui oleh penduduk Gaza tersebar ke seantero dunia. Semua marah, benci, kesumat dan mendidih pedih. Lebih banyak yang terasa sayu dan terharu apabila kanak-kanak kecil nan comel menjadi korban muntahan peluru dan darah membasah bumi tanpa henti.

Tragedi dasyhat ini juga sampai juga ke pengetahuan seorang perempuan tua yang hidup miskin di salah sebuah kampung di Yaman. Sama seperti orang lain, dia juga turut sedih dan pilu sehingga berjurai air mata.

Lantas suatu hari, dia berazam sedaya upaya untuk cuba membantu sekadar mampu. Kebetulan , 'harta' yang dia ada hanyalah seekor lembu tua, terlalu uzur, kurus dan sudah tidak bermaya.

Dengan semangat tinggi dan perasaan simpati amat sangat, dia berhajat menyedekahkan lembunya itu kepada penduduk Gaza lalu berjalan kaki dari rumah pergi ke salah sebuah masjid di Yaman sambil memegang lembu tunggal kesayangannya itu.

Kebetulan hari itu Jumaat dan para jemaah sudah mengerumuni pekarangan masjid untuk melaksanakan ibadat tersebut.

Ketika itu, betapa ramai yang memerhati dan menyorot mata melihat gelagat perempuan tua nan miskin dengan lembunya yang berada di sisi luar masjid. Ada yang mengangguk, ada yang menggeleng kepala. Tanpa kecuali ada juga yang tersenyum sinis malah terpinga-pinga melihat perempuan miskin itu setia berdiri di sisi lembunya.

Masa berlalu, jemaah masjid walaupun khusyuk mendengar khutbah imam namun sesekali memerhati dua mahkhluk tuhan itu. Perempuan dan lembu itu masih di situ tanpa ada cebis rasa malu atau segan diraut wajah.

Setelah imam turun dari mimbar, solat Jumaat kemudiaannya dilakukan, biar dibakar terik mentari dan peluh menitis dan memercik di muka, perempuan dan lembu tua itu masih lagi di situ.

Sebaik selesai sahaja semua jemaah solat dan berdoa, tiba-tiba perempuan itu dengan tergesa-gesa mengheret lembu itu betul-betul di depan pintu masjid sambil menanti dengan penuh sabar tanpa mempedulikan jemaah yang keluar. Ramai juga yang tidak berganjak dan perasaan ingin tahu, apa bakal dilakukan oleh perempuan tua itu.Tatkala keluar imam masjid, perempuan tua itu bingkas berkata :" Wahai imam, aku telah mendengar kisah sedih penduduk di Gaza. Aku seorang yang miskin tetapi aku bersimpati dan ingin membantu. Sudilah kau terima satu-satunya lembu yang aku ada untuk dibawa ke Gaza, beri kepada penduduk di sana."

Gamam seketika. Imam kaget dengan permintaan perempuan itu namun keberatan untuk menerima. Ya, bagaimana nak membawa lembu tua itu ke Gaza, soal imam itu. Keliling-kelalang para jemaah mula bercakap-cakap. Ada yang mengatakan tindakan itu tidak munasabah apatah lagi lembu itu sudah tua dan seolah-olah tiada harga.

"Tolonglah..bawalah lembu ini ke Gaza. Inilah saja yang aku ada. Aku ingin benar membantu mereka," ulang perempuan yang tidak dikenali itu. Imam tadi masih keberatan.Masing-masing jemaah berkata-kata dan berbisik antara satu sama lain. Semua tertumpu kepada perempuan dan lembu tuanya itu.

Mata perempuan tua yang miskin itu sudah mula berkaca dan berair namun tetap tidak berganjak dan terus merenung ke arah imam tersebut. Sunyi seketika suasana.

Tiba-tiba muncul seorang jemaah lalu bersuara mencetuskan idea:" Tak mengapalah, biar aku beli lembu perempuan ini dengan harga 10,000 riyal dan bawa wang itu kemudian sedekahkanlah kepada penduduk di Gaza.Imam kemudiannya nampak setuju. Perempuan miskin yang sugul itu kemudian mengesat-ngesat air matanya yang sudah tumpah. Dia membisu namun seperti akur dengan pendapat jemaah itu.Tiba-tiba bangkit pula seorang anak muda, memberi pandangan yang jauh lebih hebat lagi:"Apa kata kita rama-ramai buat tawaran tertinggi sambil bersedekah untuk beli lembu ini dan duit itu nanti diserahkan ke Gaza?"

Perempuan itu terkejut, termasuk imam itu juga. Rupa-rupanya cetusan anak muda ini diterima ramai. Kemudian dalam beberapa minit bidaan itu pun bermula dan ramai kalangan jemaah berebut-rebut menyedekahkan wang mereka untuk dikumpulkan.

Ada yang membida bermula dari 10,000 ke 30,000 riyal dan berlanjutan untuk seketika. Suasana pekarangan masjid di Yaman itu menjadi riuh, apabila jemaah membida 'bertubi-tubi' sambil bersedekah.

Akhirnya lembu tua, kurus dan tidak bermaya milik perempuan tua miskin itu dibeli dengan harga 500,000 riyal (sekitar RM500,000.00)!

Semua melalui bidaan para jemaah dan orang ramai yang simpati dengan penduduk Gaza termasuk niat suci perempuan miskin itu. Paling manis, setelah wang itu diserahkan kepada imam masjid itu, semua sepakat membuat keputusan sambil salah seorang jemaah bersuara kepada perempuan tua itu.

"Kami telah membida lembu kamu dan berjaya kumpulkan wang sejumlah 500,000 riyal untuk memiliki lembu itu."Akan tetapi kami telah sepakat, wang yang terkumpul tadi diserahkan kepada imam untuk disampaikan kepada penduduk Gaza dan lembu itu kami hadiahkan kembali kepada kamu," katanya sambil memerhatikan perempuan tua nan miskin itu kembali menitiskan air mata...gembira.

Tanpa diduga, Allah mentakdirkan segalanya, hajat perempuan miskin itu untuk membantu meringan beban penderitaan penduduk Palestin akhirnya tercapai dan dipermudahkan sehingga berjaya mengumpulkan wang yang banyak manakala dia masih lagi terus menyimpan satu-satunya 'harta' yang ada. Subhanallah.

Justeru, iktibarnya ialah segala niat murni yang baik sentiasa mendapat perhitungan dan ganjaran Allah apatah lagi ianya datang daripada hati kecil seorang yang miskin yang mahu membantu umat islam yang menderita akibat dizalimi rejim zionis israel biarpun diri serba payah dan serba kekurangan.- azm

(Kisah ini telah disusun semula daripada cerita Timbalan Mursyidul Am PAS Dato' Haron Din kepada Harakahdaily melalui kisah benar yang dipaparkan di sebuah majalah Arab)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails