Thursday, March 12, 2015

Kenapa..

Assalamualaikum..

Banyak yang terjadi dalam hidup dan keluarga aku dalam masa terdekat ni.. Sangat-sangat banyak.. Di berikan cabaran yang pelbagai.. Sampai rasa malas nak menulis..

Nanti lah bila rajin aku tulis satu persatu eh.. Malam ni nak bercerita pasal Aisyah.. Nak catatkan perkembangan dia 1 tahun 10 bulan ni.. Bukan untuk berbangga banga tapi untuk aku kenangan aku sendiri nanti..

Alhamdulillah.. Dah banyak cakap.. Sangat-sangat banyak.. Dah boleh buat sambung ayat contohnya.. " Atokkkk!! Dijah...angiss..Cepattt..!" Lambat-lambat dia sambung ayat untuk.jadikan ayat lengkap..Masa ni Dijah anak akak aku tengah nangis dalam kereta..Tunggu ayah aku masuk keta lambat sikit..Kereta panas sebab tak pasang aircond.. Tu yang Aisyah suruh atok cepat tu..Hehe..

Sangat suka makan seafood.. Semua seafood dia panggil uden( udang) sebab dia suka udang mula-mula dulu jadi pada dia.semua seafood tu udang.. Sotong pun dia makan, lala pun dia makan, kerang pun dia suka..Nak tau apa yang paling feveret seafood dia? Siput sedut masak lemak.. Memang boleh habis dia nasi kalau dia makan siput sedut tu..Tukang sedut mak nya ni lah ha..Tukang sedut je..Isi suma dia makan..Sabau je lah.. Tapi memang suka tengok kalau dia berselera makan.. Memang biar je dia makan apa yang dia suka.. Sebab kalau tiba dia taknak makan, suruh la macamane pun memang taknak lah...

Dah pandai makan pakai sudu cedok2 elok je dalam sudu..Lepas tu makan.. Makan dengan tangan ambik lauk letak dekat nasi suap sekali.. Yang ni memang dari umur tak sampai setahun dah pandai.. Pasal makan memang awal sikit perkembangan dia..Mungkin sebab dikelilingi orang yang suka makan.. Haha

Apa lagi eh.. Pandai jaga diri.. Kadang-kadang tu aku rasa kaki dia sakit sebab ada luka.. Bila aku tanya..Aisyah sakit tak? "Tak" dia jawab.. Bila ada gatal ke luka2 sikit dia akan cakap "Mak, inyak(minyak)" Mintak aku sapukan..
Dia terlebih berdikari mungkin tau maknya lembik..kihkih..

Tapi kuat nangis!! Adehhh..Tak boleh hilang sikit.. "Makkkkk!Makkk!" "Makkkk ane? Ane(mana)? " Abes dia tanya semua orang.. Memang tak boleh berenggang langsung... Lepas tu kalau nangis tu bukan nangis sikit2 tahap 5 buah rumah boleh dengar suara dia..Haha!

Tapi pernah jugak..Aku nak pergi kursus ke seminar ke..Aku akan bg tau dia beberapa hari awal.. Bagitau dia elok-elok duduk dengan atok dengan neni..Jangan lasak lasak.. Jangan nangis2.. Makan kenyang-kenyang sebab nenen takde.. Tunggu mak balik baru nenen.. Alhamdulillah dah beberapa kali dia memang akan ok je satu hari.. Sampai mak ngan ayah aku memang takjub sungguh lah..Sebab sebelum hari kejadian mak aku mesti akan risau cuak dan sebagainya..Macamane kalau dia duk nangis 24jam cari aku..Hehe..Allah mudahkan..Sebab nak mencari ilmu kan? Allah mudahkan..

Mak aku kata dia boleh tengok je aku masuk kelas.. Tanya jugak mak mana..mak aku kata pergi belajar..Dia ok je sebab kita dah bagitau awalkan.. Lepas tu satu hari dia main, makan, tido dengan baik nya..Alhamdulillah...

KENAPA?

Ya Allah aku tak sangka seawal ini untuk aku besedia untuk menjawab 1001 soalan kenapa dia... Mak kenapa..Semua dia nak tanya.. 2 3 kali..Bila dia dah puas hati panjang oooooooooooo dia..

Sangat-sangat menghiburkan keletah Aisyah ni..Memang penghibur hati kitorang semua.. Dah la semua dialog upin ipin dia dah hafal.. Semua watak dah kenal.. Semua tu dia boleh sebut satu-satu..

Ada sekali haritu dia teraburkan gula-gula..Aku suruh dia kutip balik masukkan dalam bekas.. Boleh tak...Dia tunjuk dekat gula-gula tu lepas tu cakap "Pimmm pimmm pomm!" Hahahahhahaha! Terkejut aku..Pandai pulak dia mengaplikasikan upin ipin jadi ahli silap mata tu dengan dunia sebenar.. Adeh..Bijak betul...

Ok nak cerita apa lagi? Oohh..lagi satu.. Kalau dia nak ngaji.. Dia akan bukak quran.. Tak jumpa tulisan jawi dia akan cakap..Makk..ngaji abishh(takde) aku suh dia cari sampai dapat..Bila dah jumpa dia akan duduk betul-betul..Sedia nak ngaji...Sambil jari telunjuk tunjuk dekat bacaan.. Lepas tu dia pun dengan muka berkerut dan bersungguh baca "Ngaaaaaajjiiiiiiiiiiiiiìii" Hahahahahhaahaa! 100 kali aku dengar pun 100 kali la aku gelak.. tingat lawak qunut tu..hahaha.

Ok, tu je cerita nya tentang Aisyah.. ^_^

Nota kaki : Abang ipar aku baru je meninggal petang Ahad lepas... 1 Mac 2015.. Tak mampu nak bercerita lagi.. Air mata turun laju.. Bila kenangkan kakak dengan Dija yang baru berumur 9 bulan.. Semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman..Al Fatihah...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails