Sunday, June 21, 2015

Meminta Kepada Allah

Ingat lagi ustaz dekat rancangan hadis TV9 minggu lepas. Dia kata,

"Allah sangat suka kita minta pada Dia. Minta lah apa sahaja. Kalau rumah kita dah kehabisan garam, Ya Allah, aku nak garam Ya Allah. Walaupun sebenarnya kita kena pergi kedai beli. Takpe minta je dekat Allah. Selalu meminta. Selalu becakap cakap dengan Allah. Allah suka hambaNya begitu"

Memang dah lama Ummi dekat kampung pun pesan macamtu. Ummi kalau penyewa lambat bayar sewa rumah pun Ummi doa dekat Allah. Ummi kata penat nak cakap dengan manusia ni. Lebih- lebih lagi nak minta duit. Mintak je dekat Allah. Biar Allah lembutkan hati dia, mudahkan urusan dia untuk bayar sewa rumah cepat-cepat. Dalam masa yang sama kita kena usaha juga mungkin salah satu usaha kita tu jalan yang terbaik yang Allah dah tunjukkan..

Kadang-kadang kita rasa sesuatu perkara tu mustahil akan terjadi. Mustahil kita akan dapat. Tapi letakkan kepercayaan dan harapan dekat Allah.. Segalanya tiada yang mustahil..

Sekarang dah bulan 6. Impian nak kahwin hujung tahun ni. Bayangan calon jodoh pun takde lagi. Bulan Ramadhan ni.. Doalah dekat Allah.. Insyaallah semua akan termakbul..Ini pengalaman peribadi.. ^_^

Ingat lagi Ramadhan 4 tahun lepas. Masa tu uwo(nenek) baru je meninggal. Taktau kenapa rasa macam sedih sangat sebab Uwo tak sempat nak tengok anak-anak mak kahwin. 6 bulan sebelum Uwo meninggal memang pulun doa nak jodoh dan amalkan solat tahajud, dhuha, taubat, hajat setiap hari. Al Mathurat tak tinggal. Sebelum tidur mesti baca Al Waqiah dulu. Ayat 1000 Dinar memang selalu bermain dekat bibir.

Tapi, bila Uwo meninggal. Rasa perlu buat dengan lebih hebat lagi. Ntah la..Taktau kenapa. Sebab rasa kehilangan sangat agaknya.

Alhamdulillah. Bulan Syawal diperkenalkan dengan Shahril oleh bos di tempat kerja. Hujung tahun bertunang. Pertengahan tahun depannya kahwin.
Semuanya telah diatur cantik dan cepat rupanya. Alhamdulillah..

Oh ye.. Ramai yang tanya dekat aku kenapa semudah itu saya terima jodoh aku. Percaya tak? Aku buat solat istikarah setiap hari selepas solat sunat dhuha. Biarkan setiap apa urusan aku hari itu biar Allah yang putuskan. Dalam kita tak sedar, membuat keputusan adalah perkara yang selalu dilakukan oleh kita. Kenapa hanya soal yang besar baru nak beristikarah? Istikarahlah walaupun perkara yang kecil. Insyaallah apabila menemui sesuatu perkara yang besar, Allah akan putuskan dalam masa yang singkat ^_^

Mencari jodoh memang nampak payah. Tapi serahkan pergantungan 100% kepada Allah semuanya akan jadi mudah.. ^_^

Salam Ramadhan...

1 comment:

  1. Ramai kata kenal Allah tapi tidak percaya. Tapi bagus la sebab awk percaya. =)

    ZH Blogger

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails