Monday, February 9, 2015

EMO....EMOSI...

Teringat masa menghadiri kelas Dr. Azizan tahun lepas.Kelas MMM.. Pelajaran pertama yang di ajar oleh Dr. Azizan berkenaan dengan EMOSI.

Topik EMOSI ini memakan masa yang agak lama.. Pada mulanya aku rasakan penting sangat ke topik ni sehinggakan Dr. Azizan mengatakan "Kalau kamu tak dapat faham apa yang saya ajarkan sekarang ni, kamu akan susah nak berjaya dalam perniagaan kamu. Malah akan membuatkan pengaruh negatif lebih banyak mempengaruhi hidup kamu"

Pada mulanya aku tak faham.. Aura positif keluar aura negatif masuk.

EMOSI TERGANGGU DUIT TERGANGGU.

EMOSI TERGANGGU PERHUBUNGAN SESAMA MANUSIA TERGANGGU

Apa kena mengena EMOSI dengan semua ni?

Cuba kita bayangkan  situasi ini.

EMOSI GEMBIRA ketika bangun pagi, kita bersemangat untuk memulakan tugas harian kita.. EMOSI GEMBIRA ini membuatkan kita sentiasa tersenyum..Pelanggan mesej bertalu-talu dijawab dengan penuh ceria.. Kerana hati dan jiwa kita sedang tenang dan mempunyai cas cas postif..

Bayangkan tiba-tiba kita yang penuh keterujaan ingin memperkenalkan produk kita kepada seseorang tiba-tiba produk kita dipandang sinis. Dianggap tidak boleh pergi jauh. TAK SEDAP! TAK KENA DENGAN SELERA! Apa yang jadi dengan emosi kita ketika itu?

SEDIH?
MARAH?
KECEWA?

Secara tiba-tiba terasa malap dunia.. Terasa down untuk berniaga. Terasa kita susah untuk berjaya..

Ketika EMOSI NEGATIF inilah perhubungan kita dengan orang lain akan terganggu..Kita mula beremosi dengan semua orang. Ketika inilah produk kita tiada pembeli kerana kita sudah tiada semangat untuk membuat promosi. Pelanggan yang datang pun kita jawab endah tak endah. Bukan cuba memujuk dan menyatakan keunikan produk kita. Malah dibiarkan berlalu pergi dan menambahkan tekanan emosi lagi di dalam diri kita..

Sudah nampak PENTINGNYA MENJAGA EMOSI?

Marilah kita bersama-sama menjaga EMOSI kita. Jika terasa ingin marah, kecewa, sedih, cuba mengawalnya dengan mengingati Allah.. Segala yang berlaku takkan terjadi tanpa izinNya.. Segala yang terjadi adalah untuk kita mempelajari sesuatu dan menjadikan kita lebih kuat.

Bagaimana ingin menjadi Jutawan dunia akhirat jika cubaan yang sedikit pun terasa menggunung cabarannya?

BERFIKIR SECARA POSITIF.JAGA EMOSI. JAGA PERHUBUNGAN.

Sering menasihati diri sendiri juga agar tidak terlupa.. ^_^

Sambal Ketuk By Nas

No comments:

Post a Comment

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails