Thursday, May 29, 2014

Cuti Sekolah Zaman Budak-budak

Assalamualaikum..

Korang kalau cuti sekolah masa kecik-kecik dulu buat apa? Aku dengan kakak aku, dari darjah 1 memang tiap kali cuti sekolah, akan di hantar balik kampung...Sampai lah aku tingkatan..Tingkatan berapa tak ingat dah.. Kitorang je tau.. Mak aku dengan ayah aku dekat KL.. Kitorang bukan berdua je, semua sepupu sepapat aku sekali duduk dekat kampung masa cuti sekolah.. Masa tulah nak main saidina, binggo, nama negeri, masak-masak bawah pokok jambu, main galah panjang, main baling selipar, main lompat getah.. Ehhh.Memang best lah.. Main masak-masak bawah pokok jambu tu, bukan main masak-masak yang tipu-tipu tu tau. Siap api sebenar, lepas tu bakar makanan sebenar.. Lepas masak, makan pulak... Sambil-sambil masak, sambil sambil bunuh kerengga yang penuh dekat pokok jambu tu.. Walaupun banyak kali kene gigit tetap gigih jugak main bawah pokok tu...

Ingat lagi dulu, kalau main galah panjang, lompat getah dengan baling selipar, aku lah paling kecik time tu.. Diorang dah tua 2, 3, 4 tahun atau lebih dah dari aku.. Diorang siap macam dah buat team sendiri je.. Selalu je bila aku sampai-sampai diorang dah start main.. Pastu aku kecek-kecek nak main diorang tak bagi.. Aku nak jerit la "Makkkkkkkkk!!Diorang tak bagi mainnnnn!!" Baru je nak jerit 'mak' diorang dengan muka menyampah kata "Yelah!yelah! main je lah!" Lepas tu aku dengar diorang cakap sesama sendiri "Takpe!Takpe! Nina main T.I.P.U je.." Diorang eja T.I.P.U tu... Masa tu manalah aku tau apa yang diorang ejakan.. Aku ingatkan diorang eja K.E.T.U.A... Sebab aku rasa aku kebal je sepanjang main tu.. Dah kenapa banyak kali selipar kena dekat aku tapi aku tak mati-mati.. Takpun main galah panjang, dah kenapa orang lain macam susah je nak lepas satu-satu orang, tapi aku senangggg je bolos ke orang belakang sekali.. Aku anggap je lah yang diorang lantik aku jadi KETUA sebab ketuakan selalu ada nyawa banyak.. Hoi. Kesiannya lah jadi budak yang tak reti mengeja ye..Haha. Budak dulu-dulu bukan macam zaman sekarang.. Umur 4 tahun dah pandai membaca..Aku dulu dah darjah 2 pun tak reti nak eja Hanim lagi.. Tau tulis nama aku Nasrina je..Haha. Siannya la hai..

Nenek aku jenis rilek je.. Korang nak main api ke, nak main kotor-kotor pegi kutip kelapa ke, buah mempelam ke, kejar itik dengan ayam ke.. Takde hal punya.. Takde marah-marah pun.. Yang marah kalau pukul 7 pagi tak ke dapur lagi.. Lambat-lambatkan solat..Malas mengaji.. Haaa.. Yang tu je lah yang kitorang cucu-cucu ni kena bebelkan..Yang lain, rilek aje...Pergilah korang bergembira.. 

Mak aku jenis tak suka orang tolong dia dekat dapur..Bukan dekat dapur je, semua kerja rumah.. Kalau kita buat-buat rajin nak tolong pun, bukan dapat pujian, tapi dapat bebelan lagi ada.. Cuci pinggan tak bersihlah, menyapu macam orang malaslah, masak tak sedaplah..Baik lah duduk dalam bilik baca buku..........................Komik!Haha. Dari saja-saja tadah telinga kena bebelan..

Tapi series weh.. Mak aku ni genies jugak... Dia taknak ajar, dia hantar kitorang balik kampung.. Pergi belajar sendiri dengan nenek aku.. Belajar masak, belajar jemur kain, belajar lipat kain belajar berdikari... Andaikata mak aku tak hantar aku balik kampung masa kecik-kecik dulu, aku rasa jangan harap la aku nak suka memasak sebab aku memang sampai sekarang jarang gila masak kalau dekat rumah mak aku.. Kalau nak tengok aku masak, memang aku akan masak dekat kampung... Kitorang dulu masa arwah nenek aku ada, boleh dikatakan 2 atau 3 minggu sekali mesti balik kampung.. Sampai mak aku tanya aku kenapa kat rumah taknak masak, dekat kampung nak masak pulak... Ellehhh..malas jawab!Haha

Minggu lepas cousin aku Nadia whatsapp aku..Tanya resipi gulai ayam nenek aku...Seingat aku nenek aku mana pernah buat gulai ayam..Rupanya dia nak resipi rendang ayam nenek aku yang sebelum dimasukkan kerisik.. Nenek aku punya rendang memang maveles.. Boleh nangis sambil makan sebab sedap sangat..Ada pulak sambal tumis ikan bilis dengan petai... 4 kali tambah pun pelik kenapa tak kenyang-kenyang lagi..(Ehhh..aku tengah telan air liur)






Aku terus bagitau dekat Nadia resipi rendang nenek aku tu...Nenek aku kalau buat rendang, memang akan asingkan dua bahagian..1 bahagian sebelum masuk kerisik, 1 lagi lepas masukkan kerisik..Yang dah masukkan kerisik tu jadi rendang tu..Dah kering dan berdedak... (Ok, aku tengah telan air liur lagi) Alhamdulillah aku ingat lagi resipi nenek aku tu..Walaupun aku tak pernah buat.. Aku double check dengan mak aku..Betul! Yeay!!\0/ Nadia terus buat malam tu jugak.. Tu memang ngidam betul tu..Masak gulai malam-malam..Haha.



Dua hari lepas tu, aku lepak rumah mak aku.. Mak aku kata dia nak buat gulai tu haritu..Teringin pulak nak makan lepas aku double confirmkan resipi haritu... Masa mak aku dah siap masak tu, mak aku panggil suruh rasa apa yang kurang..Sama tak dengan rasa gulai nenek aku buat.. Perjalanan nak ke dapur tu.. Bau dia..Perrgghhhhhhh!! Terasa suasana hari raya masa nenek aku ada... Bau rendang mencanak-canak mencucuk hidung... Bila aku rasa gulai tu..Sebijik! Sama macam nenek aku masak.. Terernyeeeee mak aku! Boleh buat sama..Terus aku capai pinggan kosong, letak nasik panas, ambik lauk dari kuali, makan sorang-sorang...Syurgaaaaa....





Aku tunjuk dekat Nadia gambar yang mak aku masak.. Lepas tu, beberapa hari kemudian, dia masak lagi lauk yang sama..Haha. Penangan rindu masakan nenek..Macamni la kan... Ohh ye... Kitorang panggil nenek kitorang uwo.. Tu yang dalam whatsapp tu korang akan nampak perkataan uwo..Bukan typo tau..Haha.


 Asyraf anak Nadia ni memang la sangat-sangat susah nak makan..Nangis-nangis macam kena pukul kalau suruh makan.. Mana la cousin aku ni tak takjub bila anak dia suka lauk-lauk macamni rupanya kan..dah la pedas ada lada hitam bagai.. Tau tak? Aisyah pun suka.. Habis satu peha ayam tu dia makan.. Aku jilat dulu la ayam tu bagi hilangkan kuah-kuah tu.. Laju je dia mintak lagi..Ke dia suka sebab ada air liur aku eh? Haha


Ok lah... Itu saje.. Perasan tak aku dah share dua jenis resipi gulai dalam entry ni? Resipi mak aku dengan resipi nenek aku.. Haaa.... Cuba jangan tak cuba.. Banyak-banyak mana, ikut kata hati sendiri..Haha. Aku tau hati korang terang dalam bab-bab memasak ni.. Berusahalah! \0/

















3 comments:

  1. Hoiiiiii....Aku telan ailio jugak bace entry ni dengan gambo tu lagi....Terus teringat-ingat rendang sblm jadi rendang makcik yg disantap zaman stadi dulu.....Makcikkkkkkk, rindu masakan makcik..Gulp! Telan ailio lagi...

    Entry ni memang mengundang kecelungapan walaupun ending die lari dah dari tajuk..bahaha..

    ReplyDelete
  2. Huhuuu...tekonang semaso duluuu...hatiku merasa rinduuu...uwooooo!!!! Angah rindu kt uwoooo!!!

    ReplyDelete
  3. Huhuuuuhuuuuuaaaaaaa.. .tekonang semaso duluuu..hatiku meraso rindu... Uwo!!! Angah rindu wo..woooo!!!!!

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails