Thursday, December 26, 2013

Bercucuk tanam

Assalamualaikum..




Cuba teka dekat mana ni? Haa... Ini cili padi dan kacang panjang yang ada dekat depan rumah aku ni.. Mak mertua aku memang sangat suka bercucuk tanam ni... Walaupun tempat nak bercucuk tanam ni sangat lah sekangkang kera..Kangkang kera lagi besar kot. Haha.! Tapi maintain..Banyak jugak tanamannya..Nampak tak kacang panjang tu warna ungu.. Aku dulu pelik je.. First time nampak.. Kacang panjang ni sedap tau.Lagi sedap dari kacang hijau biasa tu.. Kalau masak lama pun, still rangup.. Bila masak, warna dia akan berubah jadi warna hijau... Pelik tapi sedap..hehe..

Dekat belakang dengan rumah aku ni, ada bendi, ada daun kunyit, pokok mangga, pokok belimbing..Macam-macam lagilah..Dulu ada pokok limau... Ingat lagi dulu masa aku mula-mula kawen.. Kengkonon nak beramah mesra dengan mak mertua la kan..

Situasi: Belakang rumah mengadap pokok limau yang lebat buahnya...

Aku : Bestnya mak ada pokok limau ni.. Senang la Nina nak masak tom yum nanti.. Petik je daun dengan limau ni..

Mak metua : Ni limau nipis ni... Daun tu tak boleh buat tom yum.. Nak buat tom yum guna daun limau purut dekat depan rumah tu.. Ada banyak mak tanam....

Aku : Ohhh.. Lain eh.. (Dengan muka malu-malu siput)

Kahkahkah!! Muka mak metua aku menten sadin je sambil buat keje..Hahahaha! Mata aku duk nampak limau nipis tu je.. Terus set dekat otak daun tu lah jugak yang aku letak dalam tom yum..haha. Tu lah pengalaman minggu pertama duduk rumah mak metua ni ha.. Nak beramah mesra sampai kantoi terus..Haha. Tu belum cerita kantoi bab lain tu.. Munken di episod lain aku ceritakan..Kuikui..

Ok, nak share sikit baja yang mak mertua aku guna untuk tanaman-tanaman dekat rumah ni.. Air basuhan beras, basuhan ikan, basuhan ayam (basuhan je tau, jangan campak sekali isi-isi ikan dengan ayam tu. Berlalat pulak nanti), air kopi,susu, teh (mana-mana yang tak habis, dia takkan buang dekat dalam sinki tapi buat baja) Sangat baguskan? Aku tak pernah lagi tengok mak metua aku beli baja...Kalau ada pun,dia beli racun siput untuk elakkan siput makan daun-daun tu..

  


Orang yang paling happy petik cili kompem la aku kan... Nyum nyum nyum... ^_^






nota kaki : Teringat masa dekat kampung aku masa nenek aku ada dulu.. Nak masak apa semua amek keliling rumah je.. Serai, daun kunyit, kunyit hidup, ubi kayu, pucuk ubi, daun pandan.. Aisshhh semualah... Kadang-kadangkan...Banyak je aktiviti/kelakuan mak metua aku ni mirip nenek aku yang buat aku rinduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu sangat dekat nenek aku... 







T_T







ok bai...


3 comments:

  1. Bapak mertua aku pun rajin gila hoiii tanam2 ni...Elok je menjadi..Cili, limau purut, kunyit, serai, kacang botol, peria..apetah lagi kat depan umah, blkg umah...pastu suh aku bwk blk tanam kat umah...confem mati...hahaha...yg hidup subur kat umah aku, daun pandan je...sebab kengkonon pandan indah kennn...

    ReplyDelete
  2. Uwooooooo.....huaaaaaaaa...angah rindu kt uwoooo....

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails