Saturday, November 30, 2013

Berjaya Masak Ikut Resipi Mak...

Assalamualaikum...

Sebagai anak jati Pahang, ikan patin adalah ikan kegemaran aku.. Buat bakar ke, goreng ke, masak asam ke, semua aku makan.. Nyum nyum nyum....Semua pun sedap.. Nyum nyum nyummm...

Sepanjang setahun aku kahwin ni, masakan berkuah memang aku tak masak.. Gulai ke, masak asam ke, asam pedas ke,kari ke, mahupun masak singgang.. Memang aku tak pernah masak..Kalau konsep berlada, masak kicap haaa.. Tu aku masak.. Ohhh ade masakan berkuah yang aku masak, tom yum.. Kihkih... Itu je lah pun.. 

Tapi semenjak dua menjak ni, aku dah mula nak belajar masak masakan berkuah.. Mula-mula haritu aku buat gulai ketam.. Cayooorrrrrr aje..Haha! Boleh tak Shahril tanya aku tak letak santan ke.. Haha. Nampak benar cairnye..  Lepas tu esok-esok nya aku buat gulai udang pulak.. Ok, Shahril kata sedap dah tak cair dah.. Haha! Berjaya di situ... Minggu lepas mak aku bagi ikan patin fresh dari kampung.. Aku belah bahagikan dua.. Yang bahagian pertama aku masak minggu lepas.. Aku buat masak asam.. Kebetulan masa tu ayah aku datang.. Aku bagi ayah aku makan.. Aku tanya sedap ke tak.. Nak dengar ayah aku cakap tak sedap? Memang tak lah kan... Kalau aku tak letak garam dalam masakan aku tu pun ayah aku akan cakap sedaapppp jugak. Kena paksa cakap apa yang kurang baru dia nak bagitau.. Yang ni pun aku tanya ayah aku.. 

aku : Abah, sedap tak?

Abah : Sedaaaap.bestt. (sambil tunjuk tangan good)

aku : Tapi ada kurang kan bah kan rasa dia tu

Abah : Takdelah ok je semua...

aku : Ada lah bah.. Macam kurang masam dia.. Tak kick sangat..

Abah : Haah.. Kurang masam sikit.. Adik letak asam keping apa? Sebab memang ada sesetengah asam keping tu dia tak masam sangat.. Kena letak lebih sikit..


See!!! Haaa... Baru nak ngaku... Kena kita listkan baru abah aku nak cakap apa kurang dia.. Siap bagi tips lagi.. Abah aku memang.. Dia takkan buat/cakap benda-benda yang boleh mengguriskan hati isteri dan anak-anak dia ni.. Semua perempuankan.. Kang abah takdek geng kalau semua merajuk.. kihkih..Oh ye...Korang belum baca cerita pasal macamana ayah aku jaga hati mak aku eh? Meh baca meh...

Ehh.. Dah cerita pasal abah pulak.. Padahal nak cerita pasal ikan patin..Haha! Makanya, hari ni aku masak lagi ikan patin.. Selalunya aku akan tanya Shahril nak masak apa.. Harini aku diam je.. Aku terus je masak sebab aku nak masak asam ikan patin jugak! Aku dapat rasakan dia takkan nak aku buat masak asam sebab baru sangat aku masak.Haha!Oleh sebab aku nak jugak, jadi aku masak senyap-senyap biar dia makan aje.. Kihkih..

Kali ni hamek ko.. Mau 10 keping asam keping aku letak.. Puas hati aku..Sebelum ni 4 keping je kalau tak silap... Alah.. Kecik-kecik aje asam keping tu.. Hasilnya.. Aku sangat berpuas hati! \0/ Shahril? Tak yah tanya sedap ke tak.. Kalau dia diam je sambil makan ok la tu.. Tak sedap dan tak tak sedap.. Paham ke ayat aku? Kihkih... Kalau terlampau sedap, dia akan tanya resepi.. Kalau tak sedap dia akan tanya resipi jugak.. Jadinya, bila dia tak tanya apa-apa bermaksud dia redha dengan makanan tu..Haha.

Nah tengok gambar.. Rupa dah sama dengan masak asam ikan patin mak aku.. Rasanya pada aku dah hampir menyerupai.. Yippie!\0/



Sekian cerita ikan patin... Kalau dapat makan ni tiap-tiap hari pun aku redha..Haha

Ok, cerita pasal si kenit Aisyah pulak.. Siang tadi pergi Aeon Big Wangsa Maju.. Beli barang dapur.. Aisyah Ya Allah riuh giler duduk dekat stroller tu... Memula sampai, habis semua orang ditegurnya..Pantang orang lalu sebelah dia semua dia nak tegur.. Lepas tu ngamuk-ngamuk.. Salah aku jugaklah.. Sebelum keluar tadi dia tido.. Lepas tu dia makan bubur nasi aku buat.. Lepas tu dia kenyang aku tak bagi dah la nenen... Aku terus je bawak pergi jalan..Haaa..Bila dah lama tak berisi perut tu ngamok lapar + dahaga la kot...

Masa dia ngamok-ngamok tu ada akak promoter tu datang.. Dia tanya Aisyah lapar ke.. Aku kata mungkin jugak lah kak.. Dia kata nak cerelac tak.. Rupanya dia promoter cerelac.. haha! Aku kata boleh jugak.. Sambil mata bercahaya mintak simpati.. Haha. Nak bagi nenen ntah kat sudut mana pulak aku nak bagikan.. Dah la takde baby room kat situ.. Akak tu pun terus lah bancuh cerelac perisa beras perang.. Siap tanya Aisyah suka cair ke berketul.. Aisyah suka berketul-ketul sikit kalau cair memang takde la dia nak makan.. Siap ngunyah-ngunyah konon macam ade banyak gigi..

Siap je cerelac tu, Aku rasa sikit dulu.. Emm.. Sedap jugak.. Lepas tu baru aku suapkan Aisyah.. Adalah dalam 4 suap sudu cinonet tu dia makan.. Terus layu mata... Terus nak tido... Alahai.. Sian anak aku.. Maknya membeli belah tak ingat dunia.. Huhu... 



Sebelum ngamok-ngamok tu Aisyah duk main-main dengan stokin tu.. Masa ngamok pun tak lepaskan stokin tu.. Dah tido pun pegang jugak lagi stokin tu..Sayang sangat dengan stokin tu... Singgit je pun..Haha. Tengah ada sale.. Beli banyak sikit.. =p 





2 comments:

  1. Terus terbayang gulai ikan patin makcik....**drooling**

    Gud job nasrina..meh anta kat aku sket..haha.

    Eh..bkn kat aeon big tu ade bby room ke..dkt ngn surau..klu x silap aku la..

    ReplyDelete
  2. wah ! ikan patin , sis pun suka ikan patin . tp masak tempoyak , ikan patin masak tempoyak ja sis pnah makan pun . Bab masak-2 ni sis kureng sikit , stiap kali nk masak mesti bukak buku resepi keluarga . Aiicehh ! even dh berkali-2 masak tp susah nk ingat ingredients . Tapi kalau x sedap pun , fmly mkn jgk n then dpa bg tau la apa yg kurang , apa yg trlebih . Nak bg sedap hati dpa kata "xpa baru nk belajar mmg mcm ni" . Taapi kan dh lama dah bljr masak tetap kdg-2 x jadi

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails