Friday, July 12, 2013

Jaundice @ Sakit Kuning

Assalamualaikum

Aku tak pernah update dalam ni cerita pasal Aisyah kena jaundice/ sakit kuning awal kelahiran dia hari tu kan? Meh aku cerita meh..

Aisyah lahir hari Jumaat. Hari sabtu aku dah boleh keluar wad. Hari Isnin dalam tengahari, nurse dari Klinik Ibu dan Anak datang nak cek aku dengan Aisyah. Masa tu nurse detect Aisyah ada kuning. Cara dia, dia tekan kulit Aisyah dekat area dahi, dada, tapak kaki dalam kiraan lima macamtu, warna kulit jadi warna kuning. Nurse suruh bawak Aisyah pergi Klinik Kesihatan petang tu jugak.

Bermula lah kisah pedih dan sayunya hati aku ni bila tiap tiap hari tengok Aisyah kena amik darah dekat tapak kaki. Petang Isnin tu, nilai bacaan kuning Aisyah 271. Tinggikan? Doktor suruh datang lagi pagi esoknya untuk monitor bacaan. Cara rawatannya kata doktor, takde cara lain minum susu ibu dengan kerap dalam 2 jam sekali mesti menyusu. Kalau tido, kejutkan.Pastikan jugak Aisyah kerap kencing, berak dan Aisyah kena aktif tak boleh tido je.

Esok nya pergi klinik, Alhamdulillah turun sikit. 269. Sikit jeeeeee... Jadi, kena datang lagi esoknya. Bila datang esoknya, naik balik 274. Esok nya turun pulak 266. Aku tanya dekat doktor, sampai bila aku kena datang. Doktor kata sampai nilai bacaan bawah 150. Ya Allah.. Jauhnya lagi. Lepastu nilai bacaan kuning Aisyah berubah setiap hari kejap naik, kejap tuun. Bila naik, air mata aku ni tak berhenti turun. Aku dah tak tau nak buat apa dah. Aisyah sangat aktif. Menyusu, tak payah kita nak paksa bagi minum, memang dia kerap mintak. Tido pun tak sangat yang sampai kita kena duk risau dia layu je tak aktif. Kencing berak? Tersangat lah kerap.. Sampai nurse dekat Klinik Kesihatan tu pun kata Aisyah aktif n kuat menyusu sebab sementara tunggu giliran jumpa doktor, asyik la aku menyemak dekat tempat nurse nurse tu buat keje, aku pergi terselit tepi diorang menyusukan Aisyah. Kihkih..

Sampai ada satu haritu, aku dengan Aisyah kena tahan wad dekat unit pedriatik, Hospital Besar Kuala Lumpur. Kena tahan satu malam. Tuhan je yang tau perasaan aku. Dengan Aisyah yang bila kita letakkan bawah lampu tu menangis je. Dia macam takut kena tinggal. Aku kena selalu pegang dia. Bagi dia tau aku ada dekat dia.Wuwuwuwwwwww... Sayu weh ati nih..

 

Mak aku nak datang lawat. Tapi aku tak bagi. Yelah.. Dah la aku tak berhenti menangis.. Sedih,tak tau apa lagi yang aku patut buat untuk kurangkan kuning Aisyah ni. Lepas tu, kalau mak aku datang pun bukan boleh masuk, kena tengok aku dengan Aisyah dari luar tingkap je.. Ahhh.. taknak aku tambahkan kesayuan dalam hati ni... Jadi,mintak mak doa je Allah sihatkan Aisyah cepat.huhu

 
Pandangan dari katil aku. Kalau mak aku datang, tengok dari situ je.. Tak ke sedih?Kan?

Tapi kat wad ni memang best. Shahril boleh teman lama lama. Jadi, takdek lah aku rasa keseorangan sangat. Banyak yang dia bantu aku. Yang paling penting. Bantu dalam menguatkan jiwa aku ni. N bekali kali mengingatkan yang aku kena kuat.. T_T

Alhamdulillah.. Satu malam je kena tahan. Nilai bacaan kuning Aisyah 250 dah boleh keluar.Sebab untuk berat Aisyah, 250 tu dah kira normal bacaan dia. Tapi, tetap kena monitor dekat Klinik Kesihatan. Ishhhhhhh... Jauh lagi tuuuu nak 150.

Dah macam macam cara dah aku buat untuk kurangkan kuning Aisyah. Minum susu kambing memang tahap dua kali sehari aku bagi. Aku bagi campur dengan susu badan aku dalam sesudu. Pagi sekali, malam sekali. Alhamdulillah memang ada penurunan. Tapi sangatlah sedikit.

Apa lagi? Mandikan dengan bunga kuning dekat kedai tabib cina, tak jadi jugak, aku mandikan dengan air daun kucai. Tak jadi jugak, bagi makan anggur hitam. Tak jadi jugak, aku bagi sengkuang cina. Mujur lah perut Aisyah ni leh telan semua benda tak meragam.Kalau tak, haru jugak kan?Jemur bawah matahari? Aiihhhh dah buat jugakkk... Aku tak boleh makan halia, lada hitam, jamu, pati ikan haruan. Yeeee..semua aku dah tak makan. Allah tetap uji aku. Selama 30 hari aku ulang alik pergi klinik, masuk wad, pergi bahagian kecemasan HKL.Semua dah rasa.

Ok, aku kena terima kenyataan kuning ni lambat turun sebab aku, Shahril, n Aisyah berdarah O positif. Setiap kali nurse, n doktor tengok Aisyah aktif, n tanya dekat aku, aku darah apa n bila aku kata O positif semua akan.. Ooooooooo ( sambil buat muka selamba). Kata diorang, darah O memang akan lama sikit hilang kuningnya. Ada sorang doktor je bila aku tanya dia, dia bagi penerangan yang melegakan hati aku. Bila aku tanya, "Kenapa darah O lambat kurang ye doktor?" Kata dia "Sebab darah O ni dia lemah sikit dalam nak menguraikan bilirubin tu. Kalau dah terurai pun, darah O tu boleh makan balik n melambatkan lagi penguraian bilirubin." Ok, cara dia terangkan cukup lah bagi orang yang terer sangat bab medical ni legakan? Kehkeh.. Kalau aku tanya nurse atau dokor lain? Ntah laa.. Memang banyak case darah O dekat sini lama kuningnya,taktau lah kenapa.... Hekelehhh..malas nak terangkan lah tuh...

Ok, setelah lama asyik turun naik je kuning Aisyah ni, doktor dekat klinik kesihatan tu refer kitorang dekat pedriatik lagi sekali. Terus refer dekat klinik. Masa awal yang aku kena wad haritu, duduk bawah lampu. Kali ni tak duduk bawah lampu dah tapi kena amik air kencing n 3 botol kecik darah Aisyah. Tang nak mengambik air kencing Aisyah memang menguji skill jugak lah.. Yelah.. Nak menunggu dia kencing.. Macamano? Dah la pakai pampers. Emmm.. Aku pun try n error. Aku bagi di minum puas puas, lepas tu dalam sejam aku bukak pampers dia. Tunggu dia kencing. Tak kencing jugak. Aku geli kan sikit kaki dia.. Yessssss... Berjaya! Terus tadah dalam botol yang doktor dah bagi n hantar terus dekat doktor tu. Dotor suruh bawak balik sebenarnya. Tapi aku terus cuba dapat kan air kencing tu haritu jugak. Yelah, nak balik rumah lepas tu kalau dah dapat air kencing kena datang balik HKL hantar air kencing tu. Isshh.. Malehnya..Jadi, berusahalah kat situ jugak.. Hehe..

Alhamdulillah, setelah dua minggu menunggu, result air kencing dengan darah Aisyah semua normal. Takde masalah apa -apa. Jadi, doktor decide yang kuning dekat Aisyah akan berkurang dengan sendirinya nanti walaupun masa amek air kencing n darah, result kuning Aisyah still 250. Still tinggi. Aku tanya dekat doktor, kalau tekan tekan kulit Aisyah, still lagi wana kuning, takpe ke? Dia kata takpe. Nanti akan kurang n hilang. Yang kita risau kalau dia ada masalah hati, ada hormon penyebab tiroid tapi alhamdulillah semua tu takde n aku tak perlu risau..Huhu.. Alhamdulillah...Syukur Ya Allah.. Legaaaaaaaaaaa sangat tuhan je yang tau....

Allah bagi ujian mudah je kat aku kan? Jaundice. Yang boleh dikatakan peratusan baby baru lahir yang akan kena jaundice memang tinggi. Tapi tetap aku macam tak kuat. Tetap asyik nak nangis. Macamana lah kuatnya hati mak mak yang lain. Bila Allah uji anak diorang dengan sakit yang lebih teruk.. Allahuakabar. Betullah.. Allah akan uji seseorang hamba tu sepadan dengan kekuatan hamba tu sendiri...

Dalam tempoh 30 hari ulang alik pergi klinik, hospital.... Terlalu ramai hubungan persahabatan yang terbina.. Bagi tips, panduan, dalam menangani sakit kuning ni dan bekongsi perasaan n pengalaman. Hikmah aku masuk wad pedriatik? Aku belajar mandikan Aisyah... Hehe.. Lepas tu, terus ada keberanian nak mandikan Aisyah sendiri... Alhamdulillah... Setiap yang jadi, mesti ada sesuatu yang Allah nak ajarkan... ^_^



7 comments:

  1. kalau anak kena kuning,mandikan dengan air teh pon mujarab juga.. :)

    ReplyDelete
  2. Ohh..baru tau..hehe..tengkiu ;)

    ReplyDelete
  3. Anak saya dh 18 hari ada prolong jaundis jgak wlaupon saya darah AB+..risau sgt...aritu masuk wad shari semalam..menangis je saya..skrg tgh tggu result air kncing n darah..harap2 takde pape la...risau sgt dibuatnya..

    *salam kenal :)

    ReplyDelete
  4. Ya allah lega nya bce blog sis ni,,sbb ibu sndri yg amik air kencing bby,,mmg kena amik drh 3btol ke??

    ReplyDelete
  5. Sy day 3. Baby kena 287 jaundis. Drh ab+. Allahurobbi.. Sedih sgt. Xkuat rasa..

    ReplyDelete
  6. Sis....nak tanya...lepas 30 hari tu smpai bila baby masih kuning n macam mana sis tau baby bebas jaundis?bila sis start makan jamu semua tu?anak saya 44 hari da ni...mata da putih, tapi bila tekan pada pipi masih kuning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bawak pegi klinik cakap nk cek kuning.

      Delete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails