Wednesday, July 24, 2013

Begedil Ikan

Assalamualaikum..

Ni aku nak cerita pasal kitar semula makanan. Bulan-bulan puasa ni, selalu lah berlebih makanan walaupun rasanya dah kurang kan kuantiti tiap makanan yang dimasak tu. Selalu kalau tak habis, simpan dalam peti sejuk dengan harapan esok panaskan n makan balik. Memang tak lah kan.. Esok tekak kita nak makan makanan lain pulak..

Dalam famili mak aku, Mak Long aku antara chef yang terhebat. Nasik Lemak dia perghhh sedap giles. Mak Long aku selalu buat hari sabtu je nasi lemak. Dulu selalu lah aku buat-buat datang hari sabtu rumah Mak Long dengan harapan boleh cilok sket nasi lemak tu. Haha! Ok, berbalik kepada kitar semula makanan. Selain daripada nasi lemak, masakan mak long aku ni memang sedap-sedap. Tapi, sila jangan tanya resipi... Sebab selalu makanan kitar semula yang di campur dengan bahan-bahan yang fresh. Karipap ke, murtabak ke.. Nyum nyum! Yelah... Kadang-kadang, ada sesetengah makanan tu, bila makin lama kita simpan makin sedap. Makin berasa.. Cewahhh.. Macam terer je aku becakap... Mak Long,nak nasik lemak.. (Tetibe..Kehkeh)

Okeh, kisah aku pulak...Aku tengok, banyak benau makanan yang dah disejukkan dalam peti ais rumah aku ni. Dan kebanyakan nye ikan. Ada ikan kari, ikan masak lemak, ikan goreng. Aku adalah rasa geram tengok. Kang buang kang!Arrrrr... Kan dah garang... Kalau mak aku memang takdek makanan semalam yang disejukkan balik ni. Kecuali kalau dalam kuantiti yang banyak. Kalau sikit sikit, ke perut kucing la jawabnya... Itu yang buatkan aku tak biasa nak makan makanan yang dah dua kali dipanaskan ni...Menu yang sama, dah masuk peti ais lepas tu dipanaskan semula.. Tak lalu sangat lah.. Huhu..

Melihat ikan-ikan sejuk tu, aku pun teringat lah Mak Long aku... Nasrina, sila lah kreatif seperti Mak Long anda... Pikir punya pikir. Maka timbullah idea untuk buat begedil ikan. Telipon mak dulu mintak resipi nak buat begedil. Kihkih... Akhirnya, jadilah begedil ikan kitar semula.. Yey!!

Bahan bahan nya

Lebihan ikan kari, ikan masak lemak, ikan goreng dari pelbagai jenis ikan.haha!
Ubi kentang 2 biji
Bawang besar 2 biji
Bawang putih seulas
Telur


1. Goreng kentang sampai garing sikit.
2. Goreng bawang sampai garing betul. ( ini yang bagi perisa dekat bergedil tu)
3. Blend kan kentang dan bawang. Guna blender kering tu tau. Blend sampai lumat. Keluarkan letak dalam bekas
4. Blend kan segala jenis ikan tu. Ambil isi je tau. Blend sampai lumat jugak. Lepastu masukkan dalam bekas tadi.
5. Gaulkan semua bahan.
6. Bentukkan jadi bulat leper.
7. Celupkan dalam telur yang dah dikacau.
8. Nak dapatkan salut telur yang bersarang tu? Pastikan minyak betul-betul panas ...
9. Siap, ambik gambar!


Mana Aisyah masa semua orang berbuka puasa?

 .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Ada dalam stroller..kihkih..


Ok, sekian...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails