Sunday, March 24, 2013

Susah nak terEhem....

Assalamualaikum....

Ok, harini aku agak lemah gemalai tahap angin macam dah nak naik kat kepala... Dari betik, anggur, pisang, semua aku dah makan... Air kosong pun dah banyak... Tapi tetaapppp... Sembelit jugak... Aku duk search je cara mengatasi sembelit harini dan puncanya...

Memang normal rupanya time mengandung ni... Jadi Nasrina, tak payah nak pelik sangat.. Ada yang kata mungkin sebab makan fast food.. Makanan fast food ni kurang air n kurang serat jadi kena kurangkan makan... Memang malam tadi aku makan pizza hut... Hehe.. Pastu aku bantai dengan air teh o panas.. Teh pun boleh buatkan kita sembelit jugakkan...

Lagi satu, aku memang dari bulan ke 5 ke ke 6 macamtu bila check up, aku asyik la kurang darah... Dari sebijik je ubat iron tu kena makan, nurse suruh aku makan 3 biji sehari.. Tapi masa tu masalah sembelit takde pun... Aleh-aleh bila nurse tengok sikit je perubahan dekat result darah aku tu dia suruh aku tukar ubat.. Iberet.. Tapi kena beli sendiri dekat farmasi. Klinik kesihatan kerajaan takde.. Alhamdulillah bila aku tukar ubat, resultnya ok... Memuaskan hati nurse dan jugak aku..kehkeh... Tapi... Ada side effectnya.. Sembelit... Patut la aku pelik.. Apsal la tetibe aku susah terehem ni... Bila nurse tanya ada masalah nak ehem tak... Okkkkkk baru aku tau kenapa... Rupanya kalau kita makan ubat untuk tambah zat besi ni memang kita susah nak buang air besar.. Iberet ni tinggi jugak kandungan zat besinya. Nurse kata kena makan banyak buah bagi mengatasi masalah sembelit ni...

Harini hari yang agak paling teruk sikit tahap sembelitnya... Setengah jam okeh temenung dalam toliet dan keluar dengan hampa... Nak makan nasi pun takut- takut... Tapi lapar dah ni...

Shahril yang potong betik...bagi pisang...bagi anggur.. Sediakan air segala.. Sebab aku dah tahap bepeluh peluh ntah kenapa panasnye lain macam.. Pastu dia tanya ok tak dah ni? Aku kata la belum... Dah berapa kali asyik keluar masuk toilet je nih... Last last dia kata.. Apa lagi eh nak bagi makan... Takkan nak bagi julap pulakkan..haha! Tahap nak menyelesaikan masalah to the max...sabo je lah... hehe

Ni dah malam ni... Perut lapar dah ni... Nak makan takut sebab ada perasaan,makanan yang lama pun tak keluar lagi nak tambah yang baru.... Tapi baby dah tendang- tendang mintak makanan... Sian dia...

Pengalaman kan... Baru sikit je Allah duga dah lembik.. Alahai sembelit je pun Nasrina oiii....





4 comments:

  1. Hmmm...alhamdulillah aku x penah lg sembelit time pregnant.. Ko mkn tak vit C? Skrang aku mkn ostematrik shaklee mmg sehari 2 kali aku mesti membuang... Dulu mase amik pil iron tu... Aku membuang je hari2...cume color die akan lebih gelap skit...

    ReplyDelete
  2. alolo...kesiannya mak buyung...aku mase preggy xde pulak sembelit ke ape..asyik nk membuang ade la..huhu~

    ReplyDelete
  3. Anne

    Aku x mkn vit C sbb dah ade dlm iberet tu... Tulah..sebelom ni aku mkn pil aron tu, 3 biji pon ilek je ehemnya...

    ReplyDelete
  4. Ili

    Tulah li.. Nilah baru nk kenanya.. Sebelum ni takdek pulak sembelit...mkn byk pon membuang ok je...kihkih

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails