Tuesday, November 20, 2012

Semuanya Baru....

Assalamualaikum...

Dulu... Aku selalu pelik... Kenapalah Abah ni... Pukul 9 sampai ofis call mak kata dah sampai.. Pukul 12 call lagi kata nak keluar pergi makan.. Balik makan call lagi... Petang, nak balik akan call mak kata dah nak balik n masa tu mak kelam kabut kemas rumah, masak, suruh kitorang mandi standby kejap lagi abah balik nak makan sekali ramai-ramai.. Apa yang peliknya? Ayah aku tu...Dah kenapa asek je call mak aku? Kadang-kadang mak aku bergayut kat telefon punyalah lama..Terkekeh kekeh gelak.. Cerita pasal kucing lah.. Jiran sebelah rumah lah..Sedara tu lah..Sedara ni lah...Duk bercerita.. Bukan dengan kawan-kawan nya...Tapi dengan ayah aku.. -_-" Tu jelah pon kawan mak aku...-_-"

Nanti bila ayah aku dah dekat rumah.. Tak habes-habes jugak bercakap nya... Kalau dalam kereta? Borak je manjang.. Bla bla bla bla bla bla... Tak habes-habes cerita....

Tu kisah dulu-dulu.. Kisah sekarang ni pulak.. Kalau takde catering.. Tak lekat kat rumah pon..Berdating berdua.. Pergi Tesco lah.. Pergi Carefour lah.. Wangsa Walk lah.. Alasan cari makanan kucing..Pasir untuk kucing... Barang kat rumah dah habis... Macam-macam alasannya..

Tulah cerita mak dengan ayah aku.. Dah 31 tahun kahwin..Apsal tak pernah habis cerita diorang? Apsal tak pernah masam muka merajuk lama-lama? Apsal tak pernah ada rasa bosan? Semuanya macam baru untuk diorang...Pasangan yang sangat-sangat boleh dijadikan contoh untuk aku...

***************
Dulu-dulu aku selalu buat kesimpulan... Diorang macamtu mesti sebab diorang tak pernah bercinta sebelum kahwin... Abah kawan kepada abang mak... Tiba-tiba masa abah pergi rumah kawan dia, dia nampak mak... Baru dia tahu kawan dia ada adik perempuan.. Balik rumah, Abah bagitau dekat nenek (mak abah), dia nak kahwin... Nenek dengan atuk belah mak dengan abah memang kawan semasjid.. Perbincangan antara diorang dekat masjid..Tiba-tiba dah jadi... Mak taknak kahwin lagi sebab mak muda sangat masa tu.. Baru 18 tahun... So, diorang bertunang 2 tahun.. 

Sepanjang bertunang, sekali je pernah jumpa... 

Lepas kahwin.. Abah kerja dekat KL mak duduk Temerloh... Sampai lah kakak darjah 3 n aku darjah 1 barulah kitorang pindah KL... Baru lah hidup bersama-sama... 

Mungkin... Sebab tu keromantikan diorang tak pernah menipis.... Lama berjauhan... N banyak lagi perangai mak yang abah nak tau n perangai abah yang mak baru nak tau...Mungkin..Diorang takde istilah AWAK NI DULU MASA BERCINTA LAIN... MASA DAH KAWIN LAIN....Semuanya baru untuk diorang.....

*****************

Yup...Betul...Sekarang bila aku dah kawen dengan seseorang...Seseorang yang aku akan kenal lebih lepas berkahwin... Tiada ayat DULU MASA BERCINTA LAIN LEPAS BERCINTA LAIN untuk kitorang... Semuanya baru.. Tak ada pujuk memujuk selepas kahwin? Tak perlu nak diungkit sebab memang takde kenangan dipujuk sebelum berkahwin... Kurang atau lebihnya perhatian yang diberi selepas berkahwin? Akan sering terasa lebih nya perhatian tu sebab tak pernah tahu selebih mana perhatian sebelum kahwin... Kurang lebihnya bilangan SMS atau panggilan telefon yang bersifat tiba-tiba hanya untuk menyatakan rasa rindu selepas kahwin? Akan tetap rasa manisnya walau bilangan sikit sebab tak pernah ada pun perbuatan tu sebelum kahwin...

Semua perkahwinan pasti akan di uji..Ujian dari DIA mesti yang mampu untuk kita tempuh untuk menguji tahap keimanan... Itu janji Allah.. Semoga walau apa pun ujian yang datang.. Perkahwinan ni tetap utuh sampai ke syurga dan iman diperkuatkan....Amin...

******************

Lain orang..Lain kisah hidupnya... Ada yang bercinta lama sebelum berkahwin tetap kukuh dan utuh perkahwinannya sebab masing-masing masih mengekalkan kemanisan waktu bercinta... Ada juga yang seperti aku dan mak yang perkenalan kitorang dengan suami lebih banyak selepas kahwin... Cita-cita aku untuk jadi macam mak aku...Menerima baik dan buruk pasangan yang dah ditetapkan... Menerima takdir Allah dengan hati yang terbuka... Semoga Shahril macam Abah.... Menerima baik dan buruk aku... Tak reti mengemas nya aku... Tak berdikarinya aku... Selebetnya aku...Haha!

 Masa ni jalan-jalan dekat PD.. Abah memang tak reti senyum kalau nk amek gambau -_-" Bila tunjuk gambar yang lepas amek pastu bising-bising kata abah ni tak senyum lahhhh! Baru lah dia senyum n gelak.. Eh boleh pulak senyum... -_-"

Ni gambar terbaru..Makan-makan sebelum tengok Istanbul Aku Datang....(Jerawat bertepek kat muka) -_-"



nota kaki : Nak kan layanan yang baik dari pasangan kita... Kaji semula layanan kita untuk pasangan kita....



4 comments:

  1. As for aku, eventhough kenal years before kawen as kawan gaduh, after marriage, byk jgl yg aku discover...the other part of him...
    Mmg ade comparison antara sblm & selepas, tp mostly towards a better person...dan bile mmber2 tikl tnye mcm mne aku blh thn dgn koben, aku cuma mmpu snyum sbb i knew the other side of him yg org x tau...hehe...
    Semoga our marriage kekal teguh n utuh hingga ke jannah...ameen.

    ReplyDelete
  2. Yup2 betol..ade yang sebelom kawen tak romantik langsung suke no tunjuk kebrutalannye.. Lepas dh kawen, baru tau rupa2nya die simpan utk yang layak je.. Byk cerita2 nye..lain org lain ceritanye kan..yang penting kita yang isteri ni cuba jadi tulang rusuk yang terbaik.. Sebelom kawen duk tertanya tanya aku ni tulang rusuk sape..bile dh tau..jom jaga elok2 :p insyaallah.. ;)

    ReplyDelete
  3. mak n abah adelah idola baby dr dulu..harap2 dapat jadi macam diorang...mak abah saya sgt oowwwwseeemmmmmm!!!!! \o/

    ReplyDelete
  4. nas nampak kurusla...apa rahsianya?

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails