Wednesday, July 11, 2012

Kegemukan Melampaui Batas

Assalamualaikum....

Aku dah gemok wehhhh...Gile gile punye... Sekarang ni aku tinggal dekat rumah mak metue.. Kat sini jadual pemakanan nya adelah macam kat asrama... Ohhoooiii..macamanalah aku tak gomok... Balik keje makanan dah ade..Celik mata makanan dah ade... Tinggal nak ngap je... Siap dah makan kat rumah, ade bungkus pulak lagi untuk bekalan kat opis...

Seperti yang anda sedia maklum..Ok, korang tak maklum pon lagi sebenarnya..Ni aku baru nak bagi tau.. =p Ada satu je kerja rumah yang aku eksaited nak buat.. Memasak.. Tu sahaja.. Jangan suh aku kemas teruk-teruk..Aku leh nangis sebab tak suka buat.. Tapi yang biasa-biasa tu ok je lagi.. Dah kewajipan kan.. Tapi kalau masak...Memang suka la sangat.. Nak-nak untuk bagi orang makan.. Ada pulak tukang makan..Lagi la laju aku nak masak... Kalau bagitau aku tugas aku haritu adalah memasak.. Gembiranyalah dalam hati nih....

Setakat sebulan lebih aku kawen ni, masakan yang aku dah buat adalah...
Tom Yam
Telur Bungkus
Daging Masak Kicap
Mushroom Goreng Tepung
Telur Berlada
Sambal Tumis Petai
Sambal Tumis
Nasik Goreng (beberapa kali)
Telur Kelapa Sardin
Ape lagi eh?
Macam tu jeeee....
Ke ade lagi eh????
saje je nak banyakkan list...kehkeh...

Kecoh je lebih aku nih... Bukan sedap pon...Tapi prektis make perfect..Esok2 aku buat lah lagi..hehe..Aku buat masa wiken je.. Sebab kalau balik kerja, mak metua dah siap masak dengan beberapa jenis lauk..Pastu kalau aku nak tambah-tambah, dah tak bagi dah sebab takut aku penat... Ok, cuba bagi aku sebab kenapa aku tak gemok????Tiada eksesaiz selepas balik keje selain basuh pinggan selepas makan.-_-"

Sebelom berkahwin, aku adalah gadis-gadis biasa yang mempunyai perasaan "Betul ke aku nak duduk rumah mertua????"......"Hah? Duduk rumah mertua? Macamana kehidupan seharian aku? Aku kena masak ke?Kena ngemas rumah ke? Kena basuh kain..Kena sapu sampah tiap-tiap hari ke?"

Sebulan lebih perkahwinan.... Aku banyak belajar selok belok macamana nak buat kerja rumah... Mak mertua dengan Shahril yang ajar..Redha je ngajar menantu ngan isteri yang....yang gosok kain pun tak reti...Yang kalau nak hidangkan makanan pun letak dalam pinggan yang tak sesuai. Kalau orang datang pun taktau nak hidangkan air. Kalau nak basuh kain pun taktau cara nak guna mesin basuh...Yang dah berapa kali dah basuh kain, bila dah siap basuh, rupa-rupanya lupa nak letak sabun, kena basuh balik...huhu...

Sebelum aku kahwin, mak aku bukan lah mak-mak orang lain yang paksa aku masuk dapur n ajar aku selok belok buat kerja rumah..Dia tetap membiarkan aku dengan perangai aku..Cuma abah je kadang-kadang tanya.. "Adik, dah belajar ke sapu sampah.. Dah belajar ke basuh kain? Kalau masak-masak abah tak risau sangat.. " Mak laju je cakap.. "Alah takpe, lepas kawen nanti automatik tau semua benda..Mak dulu pun masak nasik pun tak reti..Tapi yang penting jangan malas n jangan melawan bila orang tegur...Belajar lepas kahwen nanti..." Aku?? Menjerit keyippieyannn...Walaupun dalam hati cuak jugak..-_-" Mak kawen umur 20 tahun..Anak bongsu n memang tak pernah buat kerja rumah n tak tau masak... Abah yang ajar semuanya kat mak.. Awal-awal kahwin, abah yang banyak bagitau mak resipi n masak sama-sama.. Kerja rumah pun abah banyak tolong ajar mak... Sekarang mak dah terer masak... Abah cuma tolong sikit-sikit je..Tapi tetap sama-sama ada dekat dapur setiap kali mak masak... Kerja rumah, memang diorang buat sama-sama.. Kalau mak dah basuh kain, abah akan jemur kain.. Kalau abah dah lipat kain, mak akan simpan.... Aku ada baca satu buku nih...Dia tulis, ruang yang perlu kita suami isteri jaga bukan hanya ruang bilik tidur. Tapi dapur..Sebab sebenarnya ruang dapur adalah ruang yang lebih mengeratkan kita suami isteri sebab masa kita memasak n mengemas, masa tu kita bercerita dan berkongsi perasaan suka dan tempat kita belajar untuk menangani hati pasangan kita dengan masakan kita.. ^_^

Alhamdulillah... Doa aku untuk dapat orang yang terima baik buruk aku dimakbulkan..Doa aku untuk dapat orang yang sabar dengan kelemahan aku dimakbulkan..Dengan izin Allah...Okei, mesti dalam hati korang ade rase..Eleh baru kawen sebulan lebih kottttt...Esok-esok kena lah sound...Cuba doa yang elok elok sikit...Cili kang! (Okei emo...kehkeh.. =p) Insyaallah..Aku pun bagi tempoh untuk diri aku sendiri beberapa waktu yang insyaallah aku boleh buat semua benda dengan elok... =)

Penceritaan ini hanyalah atas dasar kesyukuran...Setelah pencarian..Kerisauan...Berakhir...Dengan suatu hadiah istimewa yang Allah bagi...

Sedang menghargai setiap saat yang Allah bagi...Kita tak tau pinjaman Allah kepada kita ni tempoh masa nya berapa lama...

nota kaki : Termasuk pinjaman pekerjaan aku sekarang ni...Taktau berapa lama aku akan ada dekat JKR ni... Allah je yang tau baik dan buruk sesuatu waktu tu....

Sekian...Dari aku si gomok....


Apsal aku rasa muka aku bulat sangat niiiiihhhhh!!




9 comments:

  1. muke ko dah mcm muke mak ko nas.... huhu..... bile nak ade anak pulak.. hehehe

    ReplyDelete
  2. Muke aku mmg same ngan muke mak aku dari kecik la we oi..kuikui... anak? tengah tunggu Allah bagi.. =p

    ReplyDelete
  3. We, aku pun nk komen yg same..huhu...siyes bile tgk gmba ni mmg terserlah muke makcik..hehe...

    Nas, bdn mengembang senang ati oi...hehe...

    ReplyDelete
  4. ehh li..serentak lak kite komen ye.. =p muke aku mmg sama ngan mak aku leeee...muke lebau..haha!

    li..ko pon senang ati gak..asal kurus????tak aci!

    ReplyDelete
  5. Hoho...aku terbalik..keh3... Nk wat cmne nas, askar aktif sgt. Letih mengejor pnjt sane sini...tp x suke kurus cmni...ni berat mase blaja dulu ni...cengkung mcm skeleton..dudu..

    ReplyDelete
  6. sile makan banyak2..awak gemok adelah lebih cantek dari kurus seperti skeleton itu... Alah lain...ehem..mebi baby gurl pulak...ohoiii...8 delapan ketandusan baby girl..kamon kamon... =p

    ReplyDelete
  7. tapi i lagi terang.. kalu ko letak gambar mak ko kat sebelah.. sebijik la... huhu.. li minum susu anmum li.. bg berisi sket..

    ReplyDelete
  8. ok..ak ngah gile2 bace blog korg nih..ni la aktiviti aku sambil perah susu.. a ah nas..dlm pic ni teserlah muke mak ko nih..bukan ko..bahagie ye nas lepas kawin ;) muge dikurniakan anak cpt2..aamiin..a ah ili..ak doakan ko lah pemecah tradisi gugurl dlm 8d8 nih ;D..bulih plak geng kite ni sume sulong nye boboy belake..memg leh geng ar ;D



    ~mommy fayyadh

    ReplyDelete
  9. ok..ak ngah gile2 bace blog korg nih..ni la aktiviti aku sambil perah susu.. a ah nas..dlm pic ni teserlah muke mak ko nih..bukan ko..bahagie ye nas lepas kawin ;) muge dikurniakan anak cpt2..aamiin..a ah ili..ak doakan ko lah pemecah tradisi gugurl dlm 8d8 nih ;D..bulih plak geng kite ni sume sulong nye boboy belake..memg leh geng ar ;D



    ~mommy fayyadh

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails