Friday, December 16, 2011

Rombongan datang rumah...

Kawan aku ckp dekat aku.. "Nas, tak sangka kan.. ko duk selalu meroyan kata nak kawen nak kawen...Tiba-tiba ada orang melamar ko..Aku pun nak macam tu jugak lah.. First time berkenalan terus ajak kawen..Ok, aku nak meroyan jugak"..

Meroyan???Haha! Siot!... Istilah meroyan amat menakutkan okei.. Actually aku selalu duk cakap2..Mana lah jodoh aku..Bila lah aku nak kawen eh.. Bila orang tanya aku bila nak kawen laju je aku akan cakap "Doakanlah" atau " ada ni nanti..Ada mesti ada..."

Aku takkan cakap" Belum masa lagi lah.." atau " Belum sedia lagi banyak lagi benda nak kejar" atau " Diam boleh tak??" Aku dan dia kenal dah lama.. 2 tahun...Sebab kerja dalam unit yang sama tapi berbeza cawangan..emm..Pernah buat kerja sekali tapi tu pun secara tak langsung.. Cuma sesi bertegur sapa secara sesaat dua.. Tapi aku dah kenal keperibadian dia dari tahun pertama aku mula kerja dekat JKR ni sebab seseorang selalu bercerita pasal dia dekat aku.. Dan kebanyakannya cerita-cerita positif je yang aku dengar..

Dan dia ni jugak kawan kepada cousin yang sangat rapat dengan aku..Dan rapat dengan suami cousin aku ni..

Selain dia ni, ada beberapa orang yang cuba bagi salam perkenalan. Tapi hati aku macam tertutup..Mulalah rasa aku belum rasa nak kawen..Dia bukan orangnya.. Ada jugak yang nak jadi orang tengah memperkenalkan aku kepada seseorang..Tapi aku selalu doa..Kalau dia bukan jodoh yang terbaik untuk aku..Beratkan mulut dia untuk melamar aku dan bagi aku rasa dia bukan orangnya..

Dia diperkenalkan oleh seseorang untuk aku..Bukan memperkenalkan sebenarnya..Tapi memulakan jalan untuk kitorang.. Perkenalan dimulakan dengan dia terus melamar aku untuk dijadikan isteri..Katanya kalau niat kita baik..Mesti Allah mudahkan..Tak perlu kawan lama..Kita kenal sewaktu proses untuk bernikah..Subhanallah... Mudahkan?Apa yang mampu aku buat? Nangis..Sujud syukur..Solat istikarah...Mohon jawapan dari Allah...Jawapan yang diterima melalui mimpi? Bukan..Cuma hati yang tak mampu untuk menolak..Hati yang rasa dialah orangnya..Fikiran yang terus berputar balik mengingat semula cerita-cerita dari seseorang tentang dia...Dan cuba selidik tentang dia dari kawan-kawan dekat ofis dan cousin aku sendiri..Semua bagi jawapan yang positif..

Aku tau..tarikh untuk kami diikat masih jauh..Tapi keajaiban yang Allah bagi untuk aku..Sangat-sangat membuatkan aku terharu..Doa aku termakbul..Seseorang yang menghargai aku dengan ikatan akad nikah..Seseorang yang boleh menjadi imam untuk aku dan anak-anak aku..Insyaallah..

Macam yang aku pernah cakap..Untuk umur aku ni, bukan zaman bercinta dekat taman bunga lagi..Tapi zaman bercinta yang diikat secara sah... Kenapa memandang orang yang gila nak kawen sebagai satu perkara yang memalukan? Sedangkan berapa banyak budak-budak umur belasan tahun gagal mengawal nafsu diorang? Kawen kan aje.. (Ok, tetiba jadi Ustaz Azhar Idrus...Kempen kawen awal..haha)

Doakan..Jodoh kami dipermudahkan..Doakan hubungan kami di berkati Allah..Doakan diberi kesihatan..Doakan kami pasangan yang dah ditakdirkan hingga ke syurga..Insyaallah...


nota kaki : 16hb December 2011..Jumaat...4.00 petang..Rombongan datang merisik..Alhamdulillah...






9 comments:

  1. alhamdulillah...

    akak sentiasa doakan kebahagiaan nas dan dia dunia dan akhirat...insyaAllah...

    banyaknya sebut about 'seseorang' tu....hehe...

    kalau dah jodoh....memang semudah itu kan....kun fayakun....indahnya hidup bersama Allah :)

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah nas...sentiasa doakn yg terbaik utk ko. Moga dia lelaki soleh yg akn membimbing dan memimpin bahtera rumahtangga ko.kelak..ALlah adilkan.di sebalik setiap kepAyahan, kesukaran dan kesedihan yg ditimpakan pd kita, dijelmakan kesenangan yg lebih kita hargai dan syukuri..mudah2an rahmat daan barakah ALlah sentiasa bersama ko, dunia dan akhirat..amin..

    Rs xbest pulak x dpt join 25hb ni sbb dulu ms aku tunang ko dtg teman n memeriahkn. Anyhow, Alhamdulillah..syukur ALlah temukan ko pelangi.

    ReplyDelete
  3. kak zam : hehe...ramai yg kata mungkin Allah dah tetapkan..seseorang tu bercerita pasal dia adalah mmg untuk saya..Sebab cerita2 dr seseorang tu lah saya tak amek masa yg panjang utk terima dia..Semoga seseorang tu selalu bahagia dunia dan akhirat.. ;)

    kak zam! sehat cepat2 ye...


    ili : li..org yg pernah melalui benda yg sama je akan faham rasa syukur yang tak terhingga aku dekat Allah sekarang ni..kan li kan..;)

    ReplyDelete
  4. Hehe...nas, perasaan die x terungkap kn...rs syukur yg x terluah....betapa agungnya kekuasaan Allah...kalau cinta pd Allah, tak perlu cari cinta manusia krn cinta sesama manusia akan hadir bila kita cinta pada Allah... Nas, suka tgk ko happy... :)

    ReplyDelete
  5. Congratz nas...alhamdulillah sampai sudah jodoh kwn aku sorang ni. Sesungguhnya DIA lebih mengetahui...bila, siapa, di mana, bagaimana etc. Semoga ape yg direncana berjalan lancar dgn izinNya. X sabar nak ckp "welcome to the wifey & mommy club"...suke2...jumpe 25hb nnt.

    ReplyDelete
  6. ili :tengkiu li..;) li, walopon ko x dtg 25hb ni..ko dh gantikan dengan lapik dulang yang cantek gilos sebagai ganti \0/ tolong gigitkan pipi faheem tok aku..


    anne : tengkiu ne..aku pun harap semua berjalan lancar insyaallah..Jumpe 25hb ni..\0/ first time nk jumpe fariq.. =p

    ReplyDelete
  7. Yeay!!!!!Congrats!!!!! =)

    ReplyDelete
  8. m0shi2!alhamdulillah..da betemu jodoh ngan swift itam..hoyehh..bleh sepp sbb same geng swift..ngeh2..welcome to de club nas!weeeeee \(^_^)/ suke ak byk weding-wedingan nati!(menari2)

    ReplyDelete
  9. fendi :tq! ;) adiah besar gantikan bom kan?kan? =p

    swif merah :alhamdulillah..hepp hepp...insyaallah tarikh itu kamu sedang.....insyaallah kite tukau2 adiah time tu ye.. ;)

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails