Wednesday, October 19, 2011

Hukum 'kasi' kucing

APAKAH hukumnya jika saya berhajat mengkasi kucing saya memandangkan ia kerap beranak iaitu tiga kali setahun. Adakah perbuatan itu berdosa?
Saya beberapa kali membatalkan hasrat untuk berbuat demikian kerana khuatir perkara itu dilarang dalam Islam dan kemungkinan ia dianggap menganiaya haiwan.

SYAZWANI
Kota Bharu

Jakim mengeluarkan satu ketetapan pada 2002 yang menyebut bahawa mengembiri (kasi atau memandulkan) haiwan kesayangan seperti kucing atau anjing hukumnya adalah harus dengan sebab tertentu iaitu bagi menjaga muslahat ummah.
Justeru, bagi menjaga maslahat kucing agar anaknya tidak terbiar serta menjaga kesihatan kucing itu, adalah harus berbuat demikian.


Fuhhh..Lega rasanya.. Ada yang marah bila aku kata kucing-kucing kat rumah aku tu kitorang sunatkan semuanya.. Semuanya? Bukan semuanya..Ada lagi yang belum dan aku nk bagi duit kat mak aku untuk kasikan semuanya.. Banyak sangat la kucing kat rumah aku tu... Mak aku ni tersangat-sangat la sayang kat kucing ni.. Jangan nak sentuh hal-hal kucing dia..Tu lah permata hati dia..

Selaku anak yang tak minat sangat dengan kucing-kucing ni.. Tapi masih kesian terhadap kucing-kucing ni dan nak biarkan diorang ada kehidupan yang selesa dan aku juga selesa tanpa diorang memancut sana sini... Keputusan yang harus dibuat adalah... Kasikan semua nya...!Emm..Atau pun...Aku senyap-senyap kumpulkan diorang satu guni, lepaskan kat pasar... Kompem wehhh..Kompem... Mak aku tak ngaku aku anak... -_-"

2 comments:

  1. sebab ni lah kena kasi/mandulkan kucing, sb ada org yg nak kumpul kucing dlm guni buang kt pasar.
    T_____T

    I not fren u anymore!! *sorok kucing*

    ReplyDelete
  2. hahaha! ayat ko yang terakhir! kejam lah nak buang dorg kat pasar! eeeeee!!

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails