Monday, August 15, 2011

Erti Rindu


Aku membesar dekat Temerloh sampai tadika.. Lepas tu aku membesar dekat KL.. Sampai sekarang..Walaupun tinggal dekat KL, hujung minggu aku dihabiskan dekat Temerloh.. Paling kurang pun, tiga minggu sekali mesti balik Temerloh.. Jumpa permata hati aku..

"Allahummasolialasaidinamuhammad.." Terasa basah muka aku diusap dengan tangan yang masih basah berair..Aku pusing kebelakang..Uwo tersenyum nakal..Uwo baru sudah ambil air sembahyang.. Nak menuju ke bilik...Memang itulah rutinnya..Membasahkan muka kami cucu-cucunya yang masih kecil dengan air sembahyang...Doa dia semoga cucu dia yang masih kecil sentiasa ringan untuk bersolat...

"Solat..Solat..Berlari la kelian(korang) macam kena kejar harimau bila dengar azan..Tutup tv tu!" Ada yang buat muka selamba amek remote slowkan volume tv..Ada yang berlari pergi amek wudhu.. Ada yang tunggu uwo habes solat baru terjengket-jengket perlahan-lahan naik atas untuk solat..Sebelum kene ceramah dengan lagi panjang lebar..haha

Hari ni 15 Ramadhan..Kalau uwo ada lagi.. Mesti uwo dah mengaji sampai juz 16 @ 17.. Sehari satu juz atau lebih..Uwo akan tanye kitorang da berapa juz baca.. Tersenyum senyum kambing kitorang menjawab "Baru..err..Baru...juz 3" Haaaa..Dengar lah ceramah panjang lebar lagi... Atau pun dengan poyonye jawab "Dah juz 20 wo.." Padahal memang dah start dari tengah..Sambung aje yang memang dah baca dari dulu..kehkeh..Uwo tau.. Uwo senyum je..Janji anak cucu dia mengaji..

Teringat masa uwo kuat lagi dulu-dulu.. Masak dodol..Masak lemang..Rendang..Bahulu..Tempeyek.. Uishhh... Macam-macamlah..Rendang uwo..Takde siapa boleh lawan..Dengan masak ompok tempoyak.. Dengan sambal tumis petai... Dengan ayam berlada...Ahhhh!!!Insyaallah..Kalau kita dapat masuk syurga nanti..Kita boleh mintak ape je kan? 

Teringat dulu... Masa rombongan budak-budak Hells Engine datang menginggah rumah uwo.. Habis soalan cepumas uwo tanya.. Semua soalan maut punya.. Soalan yang paling aku tak boleh lupa.. "Siapa dekat sini tak suka sembahyang?" Melompat diorang suma tunjuk kat Aloi...Haha! Alhamdulillah.. Nasib baik diorang  layan je dengan soalan-soalan cepumas uwo tu.. Tanpa rasa kecik hati...(harap-harap lah sebab tengok sume balik muka hepi je..)kuikui...

Alhamdulillah... Impian Uwo untuk menghembuskan nafas dia yang terakhir depan anak-anak Allah makbulkan.. Enam-enam anak dia ada bergilir-gilir bisikkan syahadah keliling uwo.. Alhamdulillah... Uwo pergi senang sangat... Kulit uwo cerah.. Badan uwo wangi... Uwo pergi 9 Ramadhan.. Uwo rajin baca Quran.. Uwo tak pernah lupa berzikir 1000 kali setiap hari.. Uwo pernah hadiahkan aku kitab yang ada doa penghulu segala doa-doa bila aku kata aku nak sangat kerja JKR...Allah pasti bagi balasan yang terbaik untuk hambaNya yang baik.. Janji Allah itu pasti...

Takde apa yang menggembirakan hati kami yang ditinggalkan ni kecuali dengan tanda-tanda keimanan dari amalan yang uwo buat sepanjang hayat dia..Tinggallah kami yang masih kurang bekalan amalan... 

Tinggallah anak-anak uwo yang 6 orang dekat dunia ni.. Menghadiahkan doa tak putus-putus agar uwo bahagia di sana.. Uwo? Mungkin sekarang sedang berbahagia dengan anak-anaknya yang 4 orang meninggal sewaktu masih kecil... Yang dah menjadi bidadari dan bidadara syurga..Wallahualam..

nota kaki : gambar uwo waktu sihat dengan cicitnya yang paling bongsu Asyraf..

nota kaki 2: Hati asyik meronta-ronta... Macamana aku bila akhir nanti? Allahuakbar...


4 comments:

  1. Assalam...
    untuk yg ke sekelian kalinye air mata ini tumpah lagi...sambil membaca enti ini airmata dari seorg "pengango" ini begitu laju tumpahnye...
    Kenanganmu..kenanganku jua...
    Ya Allah!ku pinta dariMu Ya Allah! cukuplah setakat ini dahulu kehilangan yg kami rasai dan hadapi, setelah kehilangan abah tersayang tahun lepas. Tak tertanggung rasanya Ya Allah! tapi ini hanyalah doa dari seorang hambaMu yang lemah..Kau jua Yang Maha Berkuasa Menentu Segalanya...Terdapat sejuta rahmat di sebalik sebuah dugaan...

    ReplyDelete
  2. nadia msg pagi tadi.. "dik, kau buat aku ngango pagi2 ni dekat opis..T_T"

    memang niat aku nak bg korang nangis pun..biar kalau rindu uwo baca entry ni.. sekurang-kurangnya terluah jugak apa yg terbuku (tangisan) dekat hati ni melalui tulisan..

    bila rindu kat uwo..kita hadiahkan al-fatihah ye..semoga kubur uwo jadi taman-taman syurga..

    ReplyDelete
  3. innalillahi wa inna ilaihi raji'un...

    Al Fatihah...

    semoga roh arwah ditempatkan di kalangan hamba-hambaNya yang beriman dan sentiasa diredhai Allah...insyaAllah...

    *bersih je muka dalam gambar...suka tengok...

    ReplyDelete
  4. amin..terima kasih kak zam :)

    *huhu..rindu nk tgk muke bersih tu.. :(

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails