Saturday, August 1, 2009

Tangisan Seorang Teman..

Hidup selepas menghadapi kematian seseorang...

Alhamdulillah..
Aku belum pernah rasa kehilangan yang total~
Maksud aku..Kehilangan yang disebabkan kematian seseorang....
Kehilangan dari orang yang sangat rapat dengan aku..
Aku belum pernah lagi merasakan perasaan orang yang aku ingin mengadu nasib,tempat bermanja, tak lagi wujud untuk aku...

Kematian adalah perkara yang amat hampir dengan kita..Kita harus brsedia dengan segala kemungkinan..Iaitu kita akan kehilangan orang yang amat rapat dengan kita,pada bila2 masa saja...Kalau lah perkara ni terjadi pada aku dalam masa yang terdekat ni,aku rasa aku memang tak mampu...Aku belum bersedia...

Kenapa aku tiba2 bercerita pasal kematian? Kalau kita asyik nak berfikir pasal kematian, tak maju lah kita hidup dekat dunia ni..Betul tak?Tapi kalau kita asyik berfikir pasal dunia,macamana dengan persediaan mati kita?Kita hidup di ahirat lebih kekal abadi..Bersama sama dengan amalan baik atau jahat kita..

Ya Allah..Kalaulah aku ditakdirkan panjang umur..Lebih dari umur orang2 yang rapat dengan aku...Macamna aku nak menghadapi hidup aku seorang diri?Aku sentiasa berdoa semoga perkara ni terjadi,bila aku benar2 bersedia..Allah menguji seseorang apabila orang tu betul2 bersedia.. Dan Allah tau orang tu benar2 kuat untuk menghadapinya...Insyaallah...

***********

"Hari ni aku nak beli roti lah...Beli untuk mak aku...Mak aku suka roti dekat King's Bakery tu.."

"Ko tau Nas...Mak aku cakap untung mak kau dapat ayah kau...Ayah kau sayang sangat kt mak kau kan"

"Aku suke tengok mak aku senyum...Comel je"

"Nas..Aku beli buah strawberry ni..Nanti nak masuk dalam peti ais..Mak aku mesti suke"

"Mak aku sakit la Nas..Aku risau..Kalau aku amek kerja JKR..Aku dapat jauh macamana?Siapa nak hntar mak aku pegi hospital?Takpe lah aku tolak..Rezeki dekat mana2 kan Nas?"

.

.

.


.


.

"Nas...Mak aku Nas...Mak aku dah takde........"

.

.

.

.

.

"Nas....Aku dah takde Mak....Aku anak yatim Nas..." (Air mata dia dan aku jatuh sama laju...)


***********


Aku tau...Aku kalah untuk jadi kawan yang terbaik..Seorang kawan yang baik, dia boleh menenangkan hati kawan dia..Aku gagal...Aku menangis sama dengan dia..Maafkan aku...

Dari tahun 2002 aku kenal dia..Dari mula aku jejakkan kaki di UiTM..Memang tak pernah lekang ayat dan cerita yang menunjukkan betapa rapatnya hubungan seorang ibu dan anak...Betapa dia cuba sedaya upaya menjaga dan menghiburkan hati mak dia supaya dapat kebahagiaan dari seorang anak yang tak mampu menghulurkan kebahagiaan wang dan ringit tapi hanya kasih sayang...

Tahun 2009....Kini...Apa yang aku dengar cuma cerita mengimbau kenangan...Cuma tangisan kerinduan dari seorang anak kepada ibunya...Aku tahu dia kuat..Aku tahu dia mencuba sedaya upaya untuk tak menjadi orang yang lemah...Tapi aku juga tau..Memang mustahil kasih sayang selama 25 tahun dari seseorng yang bergelar IBU..Boleh hilang dalam masa beberapa bulan...

Percaya lah...Kawan2 kau sentiasa doakan kau kuat menghadapi segala kerinduan..Insyaallah...



note: Walaupun kau cuba menghilangkan diri..Aku takkan biarkan kau pergi macam tu je...

9 comments:

  1. YA ALLAH..klo bleh..amek la nyawe baby sebelom mak..
    amin.. ='(

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. anya!!
    aku nanges la bce post nih!!
    alaaa... x yh la buat post2 cmnih!!
    x ske laa!!! ='(

    ReplyDelete
  4. betul betul betul...die nak pindah jauh...tapi, aku x berjaya korek die nak gi mane...

    aku kol die x angkat2..

    nas, tugas ko untuk folo up pasal die...bantuan?? aku ade kat sini standby ngn geng2 len

    oh yer..aku mmg xde rezki nk jumpe die..nape ek???

    ReplyDelete
  5. xpe2..munken kite yg kene berusehe g jmpe die =p

    ReplyDelete
  6. xpe2..munken kite yg kene berusehe g jmpe die =p

    ReplyDelete
  7. kehilangan yang memang akan sentiasa di ingatan...

    nas...akak pun macam baru je alami kehilangan walau nampak macam takde apa2...

    arwah abah akak meninggal pada 11 Februari 2009 dan akak ditukarkan ke Tentera pada 16 Februari 2009...

    bayangkanlah...nak hadapi dua situasi baru dalam satu masa yang sangat rapat...

    ReplyDelete
  8. :( menakutkan la kak... :( takut nas nak pikir lebih2 situasi mcmni..... :(

    ReplyDelete
  9. 'dia' tu adakah 'dia' yang aku fikir kan ni?
    yg sama kelas ngan aku time blaja dulu?

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails