Sunday, May 3, 2009

Keras hati...

Ni nasihat untuk aku sendiri....

Hargai setiap nikmat yg kita ada dekat dunia ni..Selagi ia jadi milik kita...Sebab tak ada sesuatu pun yg kekal dlm hidup ni...Bila nikmat tu dah di tarik balik..Jangan ditangisi lagi setiap nikmat yg hilang...

Jangan dambakan benda yang bukan milik kita....Kita selalu kejar benda yang bukan milik kita...Sebab kita selalu rasa, yang bukan milik kita, itu lah,yang terbaik....Kita lupa yg Allah Maha tau apa yg sesuai utk diri kita ni...

Susahnyeee...nak jadi orang yg kuat hati.... Cakap mmg senang...Tapi bila kene dekat diri sendiri..memang payah...Doa kuat kan hati...harap2 satu hari nnti...Allah akan bg jugak hasilnya...

Aku ada sorang kwn yg kuat sgt hatinya..Kita takkan tau,bila dia sedih...Kita takkan tau bila dia susah hati...Dari riak muka dia, tunjukkan dia sentiasa tenang...Dia anak bongsu and yatim piatu...Parent dia meninggal masa umur dia 20 an..Bayangkan macam mana closenye dia dgn famili dia? Tapi..dia tetap boleh hidup tanpa rasa sunyi...

Aku pernah tanya dia...Dia tak pernah sedih ke? Dia kata, mak dia dh pesan dari kecik "Jangan ikutkan hati...Banyakkan mengaji.." Subahanallah....mungkin itu cara didikan dari mak yg begelar ustazah...Hasil nya kita nampak pada anaknya..

Dalam diam..Aku jadikan kawan aku ni..idola aku...Idola aku bila aku rase sunyi.... Aku akan hargai nikmat famili ni..selagi Allah kurniakan dekat aku...Aku akan cuba buangkan jauh2 benda yg bukan milik aku lagi...Percaye lah ckp aku..memang susah....Tapi...Aku akan tetap cuba and terus cuba....Mungkin hasil nya bukan sekarang...Mungkin satu hari nnti....

Harap2,bila sampai masa nya...Aku boleh cakap..."Alhamdulillah..Allah jauhkan aku dari apa yg aku nk dulu..dan nikmat yg aku ada sekarang..memang yg terbaik..." Insyaallah.. ^_^

5 comments:

  1. sok suci lagiiii...

    ReplyDelete
  2. Allah ada cara kerjanya yg kita tak sangka~

    ReplyDelete
  3. sy suke cite ni..,
    sesekali cm terkena kt dri sendri..,
    susahnyer mengikut kata hati..,
    tp.., skrg ni
    sy dh sdr..,
    kata akal lebih baik dr hati, hati hanyelah nafsu semata2

    ReplyDelete
  4. thanks.. =)
    bende yang betul2 jadi...
    tp sumtimes kata hati yg betul..
    kalau hati kita betul2 bersih..
    tp tu lah..hati sendiri keras mcmane nk bersih... =(

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails