Monday, January 19, 2009

Best lak berBEKAM nih...

Assalamualaikum.....

Hari tu aku g bekam..hehe...nak tambah satu lagi sunnah nabi.. Berbekam.. ^_^
Cuak gak memule tu..ye r..kua darah cm byk je kalau tgk dr gamba2...akak aku ckp..siap toreh2 lg..Lagi satu sbb aku nk try,sbb buang darah kotor n toksin dr badan..nk mkn ubat2 maleh r aku...bek buang tros..haha!

Emm...Mase dalam kete dah gigil2 dah..Sampai2 je tempat tu..Haji,tuan punye pusat rawatan bekam tu..trus ckp..'Haa..kamu..masuk bilik tu..'(sambil suruh anak pompuan die yg baru umur,emm..dlm tingkatan 2, g bekam aku..) n ckp..Bekam akak tu,kepala dgn pinggang....haaa????!!!! kepale???Takutnyeeeee!!!PAstu..budak tu cukur kepale aku...yang bakal di bekam...(Badan dh gigil dh nihh..)..Botak sket kepale aku..(Salah satu hikmah..aku bertudung n x kesah la ape jd pon...n dlm hati aku..Nabi s.a.w pun berserban..Tak la nmpak kesan baru sudah berbekam..Subhanallah...sumenye ade rahsia tersembunyi..Wallahualam..)

Pastu....die tekap bekas tu kt kepale aku n pinggang...lame..die tanggal n tetibe..zap zap..adehh..peritnyee...die toreh rupenyee!!wuuaa!!!pastu die tekap blk bekas tu..n sedut kua darah...3 kali die ulang..pastu dah...(sebenarnye,tak la saket pon..aku saje je wat sound effect lebih2 sket..=P yg toreh tu pon..dkt surface lua kulit kite ni...tak rase..)^_^

Mase blk tu..sehari gak la..kepale aku xleh tersandar kt mane2..ye la..mcm lebam kan..sehari due ari,elok dah..Haji tu suh aku dtg lg...treatment ni kene wat satu badan lengkap..ade sistemnye..maybe aku kene dlm 5 kali..

Kelmarin,aku g lagi...And aku gigil lg skali sebelom masuk..haha!mmg cuak abeh...Tp,kali ni..Alhamdulillah...ok je..x rase langsung mase toreh2 tu..Balik tu pun,takde rase saket mcm 1st treatment..Yang kali ni,lepas bekam, ringan je badan..Mesti la kan..dah Nabi s.a.w kite ckp Bekam ni elok..kompem la mmg elok.. ^_^

Tp yg kali kedua ni..bkn kt kepale dh tau...dh tuka tempat..kat belakang n....LEHER!!haha!!Gile rr...mcm kene sembelih mase die nk toreh tu...(perasaan je..=p)Mmg cuak abeh..dah la budak kecik tu lg yg buat.. =p


1) Sebagaimana sabda Nabi SAW :

Aku tidak berjalan di hadapan sekelompok malaikat pun pada malam ketika aku diisraqkan, kecuali mereka berkata,wahai Muhammad, perintahkan ummatmu agar berbekam!(Shohiihul Jaami:5671)

2) Bekam merupakan sebaik-baik pengobatan dan penyembuh dari berbagai penyakit. Sebagaimana sabda Nabi SAW :

Ini (bekam) adalah sebaik-baik cara pengobatan yang digunakan oleh manusia(Al-Bashiyyin :19237,shohih)

Jadi.......kalau Nabi dah ckp elok..nape kte tak cube...Semoga ade keberkatan dlm tiap ape yg kite lakukan dan usahakan dlm membuat salah satu sunnah nabi ni... Insyaallah... ^_^

7 comments:

  1. anyaaaa....care ko bercerite mmbuat kn aku ngilu satu bdn!!!(menaip dlm keadaan mnggigil)
    tapi ape2 pon..erm... nk buat gak la..tapi yg psti bkn kt kepale...peehhh..lagi mnmbh2 kengiluan ku.....seram habes...taaakooott....
    jaa ne...

    ReplyDelete
  2. kepada farah alya...(Walopun Anonymous)Anya tau sape..haha!Woit!!ini bkn cte kelakaaaa!!! \o/

    ReplyDelete
  3. Ni Maze!!!..
    Anyaaa!! Maze nak bekam jugak la...
    nak bhgian peha n perut ku..
    bekam kuarkn lemak xde ke anya..???
    hahaha...

    mcm best je!!

    ReplyDelete
  4. Yeee....mmg best...eit..salah satu kebaikannye,leh kuruskan badan tau...JOM!!!! \o/

    ReplyDelete
  5. anya...ni farah..
    anya salah eja name farah la..
    actually farah alia..
    ni mesti si sapikah bagitaw kn..
    ish..ku bekam dahi die baru taw..
    BTW anya wat bekam kat ner?

    ReplyDelete
  6. kpd farah alya(opsss...farah alia..huh!)
    eh2..asal lak nk bekam dahi ku??
    erm..tapi best gak kn kalo dpt bekam kt dahi...
    mne tau kot2 hasilnye akn mmbuat diriku mnjadi lebih pintar...haha! =p

    ReplyDelete

Terima kasih ya sebab komen ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails